Med lidt forblæste skyer, drivende ind fra vest havde RI 427 »Anette Helene« skumsprøjt for boven, uden grejer og fuld tank, sin prøvesejlads efter ombygningen og forlængelsen ved Hvide Sande Shipyard.
Besætning og gæster kunne sammen med skipper Jørgen B. Olesen nyde turen, med solskinnet spejlede sig i vandet, med et fantastisk genskin over den jyske fiskerihavn, der med mågernes skrig gav den forlængede trawler sin hilsen med på turen. Så alt mens slusen åbnede sig, stod bedstemanden Lukas som yngste mand, med sin far Lars Andreas Pedersen i stævnen og overvågede at alt gik rigtigt til.
Den smukke konsumtrawler lå let i vandet, ved første moleanløb i sydhavnen ved Langelinjekajen, her kom der ekstra mandskab ombord, hvorefter skipper Jørgen Bollerup Olesen, satte kurs og fart og for udadgående lige rundede Hvide Sande Havns sandpumper »Træl« der blev passeret inden de yderste moler, der hurtigt fortonede sig agtenud med 9,5 knob, senere stigende med den helt rigtige turbolyd til 13 knob.
Med en helt ny Cummins hovedmotor 12K38M – 12 benet dieselmotor på 1000 HK – der sikkert og bestemt med en dyb 12 cylindrede brummen, bemærkelsesværdig rolig og med beherskede kraft, alligevel flyttede fartøjet let og ubesværet. Med en lyd der vidnede om et stort ekstra motorkraft-overskud, hvis det skulle blive nødvendigt. Granly Diesel´s mand fra Esbjerg havde travlt og lavede undervejs forskellige test og målinger, så garantien kunne underskrives og accepteres, når sejladsen var overstået.
»Anette Helene« og mandskabet ombord, har efter nogle måneder på land, fiskefeber og kan næsten ikke vente længere, med at komme igang med det længe savnede fiskeri. Siden Hvide Sande Shipyard fik »Anette Helene« under kyndige og flittige hænder, er der blevet arbejdet hårdt og koncentreret med at forlænge skibet med yderligere 3,6 meter, så den store konsumtrawler i dag runder over 30 meter i længden.
Mens »Anette Helene« havde stævnen oppe i bølgerne, der med store skumsprøjt selv imponerede den yngste mand ombord, Lukas, fortalte skipper Jørgen Bollerup Olesen FiskerForum, om et perfekt fungerende samarbejde med Hvide Sande Skibssmedie om motorinstallationen samt Hvide Sande Shipyard og om de forskellige tiltag der er gjort med båden i de forgangne måneder, af småreparationer og småjusteringer, efter båden fuldstændig har været skilt ad på midten og fået en ekstra sektion svejs i.
Lasten er nu oppe på godt 1300 kasser mod tidligere 850 kasser. En væsentlig forbedring der øger kapaciteten og gør adgangsforhold og losningen langt lettere og mere rationelt arrangeret i forhold til tidligere. Sammen med udvidelsen i lasten og den helt nye motor, har den vestjyske skipper fremtidssikret sin båd og samtidig taget højde for de nye discardregler.
En lille times sejlads senere, stod »Anette Helene« atter ind mellem molefyrene i Hvide Sande Havn og lagde til ved Auktionshallen, hvor den nu forlængede trawler, knapt kunne være der. Nye kasser blev bragt ombord, samtidig med fartøjet fik bunkret MGO olie fra den lokale oliebåd »Kirsten« med Brdr. Backs fra Nordic Marine Oil. Der var hektisk aktivitet inden fartøjet som planlagt skal rigges med trawl til det kommende fiskeri efter rødspætter og rødtunger, små 80 sømil vest for Hvide Sande. Ovenikøbet med en besætning, der trods CL semifinalen mellem Liverpool og Roma, uden at kny alligevel hopper med ombord kl. 19.30 tirsdag aften, for som det næsten kom i kor, »nu skal der fiskes og tjenes penge igen«.
Det var da også en stolt og meget tilfreds skipper, der med det sædvanlige store smil og gode humør, sidst på eftermiddagen har planer om lige at runde privaten på Svannittavej og familien, før turen igen går tilbage til Havnen, hvor første fisketur i lang tid venter.
FiskerForum.dk