På mandag starter MSC Danmarks årlige kampagne op og Marine Stewardship Council glæder sig til at øge forbrugernes kendskab til det blå MSC mærke.
Kampagnen er en joint marketingkampagne med producenter og detail handel, der i uge 36 og 37, vil promovere den lille blå fisk fra MSC.
Det er samtidig MSC´s 20 års jubilæum og i den forbindelse har MSC udviklet en global kampagne hvor Danmark og Holland er de første der skyder kampagnen igang, hvor hovedfokus vil være på vildtfanget og bæredygtigt fiskeri, for at bevare fiske og skaldyrsbestandene.
Alle i værdikæden bag det blå MSC mærke gør en ekstra indsats for at bevare havene utæmmede og rige på liv og ved at vælge den blå fisk er man med til at beskytte de vilde ressourcer af fiskebestande.
Støt op om den lille blå fisk
Støt selv op om den gode sags tjeneste og bekæmp på den måde svindel med fisk og skaldyr, der gennem salg af fisk- og skaldyrsprodukter med vildledende etiketter, beskrivelser eller løfter, har udviklet sig til en udbredt form for fødevaresvindel.
En nylig global analyse antyder at gennemsnitligt 30% af fisk og skaldyrsprodukter er fejlbeskrevet eller har forkert etikettering.
Fisk og skaldyr kan i enkelte tilfælde utilsigtet blive blandet, men fejlmærkning truer ikke alene troværdigheden for ærlige fiskere og forhandlere af fisk og skaldyr, det underminerer også de fremskridt der er gjort af bæredygtige fiskerier. Samtidig kan det gøre det muligt for ulovlige og uregulerede fiskeripraksisser at gå uopdaget.
En sporbar forsyningskæde er altafgørende for at sikre MSCs vision om sunde verdenshave samt MSCs løfte til forbrugerne, om at MSC mærket fisk og skaldyr stammer fra et bæredygtigt fiskeri.