Skroget til det (kommende) norske fartøj Asbjørn Selsbane ankom i denne uge til Karstensens Skibsværft i Skagen for færdiggørelse og udrustning. Asbjørn Selsbane vil, uden tvivl, blive Norges største og mest avancerede kystfiskefartøj. Fartøjet er designet at Karstensens Skibsværft i meget nært samarbejde med reder Andreas Hansen.
Karstensens Skibsværft skal levere den færdige kombinerede not- og trawlfartøj Asbjørn Selsbane til Andreas Hansen / fiskeriselskabet Asbjørn Selsbane AS, som er hjemmehørende i Tromsø, Norge, i Juni måned 2013. Skroget er bygget hos Western Baltijos Shipbuilding i Klaipeda, Litauen.
Asbjørn Selsbane har en overalt længde på 55 meter og en bredde på 12,80 meter. Tonnagen bliver omkring 1150 GT. Skibet bliver udstyret og udrustet med produkter fra flere norske leverandører blandt andre Scana Volda med gear-/propeller anlæg, Brunvoll thrustere, RSW- og fryseanlæg fra FrioNordica samt dækudstyr fra blandt andre Rapp Hydema og Triplex.
Fremdrivningsanlægget består af en MaK 6M25 hovedmotor, og et 2-speed gear fra førnævnte Scana Volda. Gearet giver mulighed for at køre med 2 propellerhastigheder, i tillæg til vanlig flydende frekvens. Herudover er der indbygget kobling til hovedmotoren, således akselgeneratoren kan køre som el-motor, og dermed give diesel-elektrisk fremdrift. Dette hybridanlæg forventes at give en meget økonomisk driftsprofil for fartøjet, samtidig med at der er back-up for hovedmotoren. De 3 identiske Scania generatoranlæg (500 kWe) er leveret af Hans Østergaard, og kan køre dual-speed, dvs både 50 og 60 Hz.
Asbjørn Selsbane indrettes til kombineret hvidfisk og pelagisk fiskeri. Således er 4 af de 6 lastrum indrettet som kombinerede fryse-/RSW-tanke. I tillæg hertil kan alle de 6 tanke anvendes til føring af levende fisk. På mellemdækket indrettes stor fabrik, med 4 stk automatiske pladefrysere, leveret af DSI (Dybvad Stål Industri).