Frygten og bekymringen har været målbar hos vores fiskeauktioner, både langs den jyske vestkyst og i de nordjyske fiskerihavne, for den nye CO2-afgift, der blev indført ved årsskiftet, skulle være en stopklods for udenlandske fiskefartøjers landinger i de danske fiskerihavne.
Med en CO2-afgift på 2,26 og en generel stigning på diesel fra årsskiftet, på omkring 55 øre, ville det nærmest være dødsstødet til de fiskeauktioner, som i løbet af året modtager mellem 30 til 50 procent af deres fisk fra udenlandske fartøjer.
»Heldigvis er det ikke gået så galt«, fortæller Auktionsmester ved Hanstholm Fiskeauktion Jesper Kongsted til FiskerForum.dk.
Den lokale olieleverandør i Hanstholm, Malik Energy, der er specialiseret i levering af marinebrændstof til den maritime sektor, har i samarbejde med revisions-selskabet PWC (Prise Waterhouse Coopers) og skat fundet en model, hvor udenlandske fartøjer fuldstændigt kan slippe for CO2-afgiften når de bunker brændstof lokalt i danske havne. Det kræver blot en underskevet »skipper-erklæring«, hvor man på tro og love, efter en eventuelt losning, forlader dansk territorialfarvand (12 nautiske mil ud fra den danske kyst). Så er olien afgiftsfri.
Denne erklæring sikre de udenlandske fiskere mod den CO2-afgift som SVM-Regeringen har pålagt fiskeriet. Det er sket som led i Danmarks overordnede strategi for at reducere drivhusgas-udledninger og fremme den grønne omstilling. Formålet med afgiften er at skabe økonomiske incitamenter for fiskeriet til at bruge ›grønt brændstof« istedet, for at reducere CO₂-udledningerne og dermed bidrage til Danmarks klimamål. Men en omlægning til disse grønne brændstof-alternativer, er endnu ikke mulig. Derfor virker denne afgift på Fiskeriet også helt absurd og helt hen i vejret.
Selvom afgiften blev indført ved årsskiftet, har SVM-Regeringen endnu ikke offentliggjort detaljerede planer for, hvordan provenuet fra CO2-afgiften på fiskeriet vil blive anvendt, eller om der vil blive taget særlige hensyn til fiskeriets aktuelle manglende adgang til grønne alternativer.
Skipper-erklæringen blev redningen
Med denne erklæring er det håbet, at man fremover kan modtage udenlandske fartøjer og deres laster i de nord- og vestjyske havne. Noget tyder på det, for to skotske fartøjer har netop varskoet deres landinger til auktionen i Hanstholm onsdag den 15. januar 2025. INS 110 lander samlet 848 kasser (28.830 kg fisk) og INS 353 lander samlet 902 kasser (31.245 kg fisk)
Fortsat usikkerhed om dansk fiskeris Co2-afgift
Forleden kunne man læse, at to skagen-trawlere havde tanket deres brændstof i Sverige der ikke, som den danske stat har pålagt deres fiskeri, denne ekstra skat. Det virker paradoksalt, at udenlandske fartøjer kan tanke afgiftsfrit i danske havne, mens danske fiskere pålægges en CO2-afgift – det virker som om man ønsker at straffer dem, der forsøger at drive deres erhverv i deres eget land.
Dette fremhæver det absurde i situationen og belyser den ulighed, som fiskerene oplever den. Afgiften risikerer at lægge store dele af dansk fiskeri i graven, mens udenlandske fartøjer sejler frit forbi uden samme byrder – et slag mod både erhvervet og de lokalsamfund, der er afhængige af det.
Det understreger alvoren af situationen og de potentielle konsekvenser det kan få, hvis der ikke snart sker noget.