Debatindlæg bragt i Nordsoeposten.dk af Erik Pedersen tirsdag den 13. august 2024. Erik Pedersen er indehaver af HG 74 Britta i Hirtshals
Han skriver i sit debatindlæg følgende:
I 2017 kom kvotekongereformen, som – skabt i vildskab – lagde en dyne af regler over fiskeriet.
I dag er fiktive B-kvoter (kvoter til at kontrollere kvoter) hverdag i Fiskeristyrelsen. Reformen gaflede kvoteværdier for 300 millioner fra især torsk i Skagerrak. Mængderne blev tilført MAF og kystfiskerpuljen.
I 2017 blev en ny lukket kystfiskerordning født, som primært skulle præmiere fiskeri med passive redskaber. Den skulle være hjørnestenen og redningsplanken for dansk kystfiskeri, men succesen udeblev.
Pt er der 70 fartøjer i ordningen, men når den er barberet for kvotebåde, flyvende hollændere og ikke aktive fartøjer, er der måske 40 fartøjer.
Ordningen minder om stavnsbinding, da den bygger på farvandsbinding. Den tidligere åbne ordning fik dog lov at fortsætte.
Ultimo 2023 kom Fiskerikommissionen med sine anbefalinger vedr. kystfiskerordningen. Nu er løsningen, at den åbne kystfiskerordning fra 2008 skal lukke.
Man beskriver i sin begrundelse, at den lukkede ordning ikke er attraktiv nok. En garnbåd i den lukkede ordning modtager 15 gange så stort tillæg ift. en trawler i den åbne ordning. Fiskere tilmeldt torsk i Skagerrak i den lukkede ordning kan modtage over 315 procent i tillæg. Langt mere end den mængde, man selv kommer med. Meget generøst, men åbenbart ikke attraktivt nok.
Tillæg af denne kaliber skaber stor afhængighed. Er det fuldstændig hen i luften at spørge, hvorfor det skal være så ekstremt? Måske er der nogen, der tænker tillægsloft?
I 2024 har fiskere i den lukkede ordning tilmeldt torskekvote svarende til 7,512 procent af den samlede kvote i Skagerrak. Uheldigvis har Thorupstrand Kystfiskerlaug ejerskab på 5,288 procent (A126 Hebron og HM49 Kristine).
Den opmærksomme læser vil nok her bemærke, at man overskrider kvoteloftet, som er på 5 procent. Dette har man dispensation til. Efter otte år må dette betragtes som en rettighed.
Erhvervsstyrelsen definerer, at når man har en markedsandel på mere end 50 procent, er der tale om et monopollignende marked.
Dette giver vel også mening, da man er prissættende på kvotepris og udlejningspris. Det er en meget uheldig markedssituation, hvis man har et brændende ønske om at invitere flere ombord.
I 2024 er den åbne ordning stadig storebror på tilmeldt mængde. Den lukkede ordning har kun 1/3.
Fiskerikommissionen og politikerne har efter min mening en fuldstændig fejlfortolkning af farvandsbinding, som de i overført betydning betegner som et hår i suppen. Det er det ikke. Det er en hel paryk. Gennemsnitsalderen for fartøjsejere er over 60 år.
Usikkerheden mht. begrænsning af skarv, sæl og forurening/klimaforandringer mildner ikke billedet. Hvis den lukkede ordning var det glansbillede, man vil gøre det til, var folk væltet ind.
Nu er politik jo ikke summen af en realitet eller fakta, men et flertal.
Gennem den politisk valgte fiskerikommission har man nu opbakning til, at den åbne kystfiskerordning legitimt kan skrottes. Vejen er banet for kystfiskertillæg på meget få hænder.
Debatindlæg af fiskeskipper Erik Pedersen med HG 74 »Britta« af Hirtshals