Det er resultatet af et forskningsstudie foretaget af Københavns Universitet og det svenske Lantbruksuniversitet, hvor man vægter værdien af dansk fiskeri, der ikke alene måles på den egentlige fangst og produktion af fisk, men også måles på herlighedsværdien og de indirekte indtægter, der tilføres lokalsamfundet.
Aktive fiskerbåde i de lokale havne tiltrækker turister og bidrager til økonomien i kystbyerne. Ifølge en undersøgelse fra Københavns Universitet har fiskeri en større betydning end blot at levere fisk – det tilføjer charme og tiltrækker besøgende, hvilket gavner lokalsamfundene.
Forskningen viser, at når der er aktive fiskerbåde i havnene, stiger antallet af hotelgæster i området markant.
Max Nielsen fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi forklarer: »Vores resultater viser en klar sammenhæng mellem tilstedeværelsen af fiskerbåde og antallet af lokale hotelgæster. Fiskefartøjer i havnen øger turismen betydeligt.«
Helt konkret viser studiet, at et ekstra fiskefartøj i en havn kan føre til en stigning i overnatninger på omkring 1,1 %, hvilket svarer til cirka 90 ekstra overnatninger i området. Hvis båden permanent hører til havnen, stiger overnatningerne med 1,4 %, svarende til omkring 110 ekstra overnatninger.
Det er ikke størrelsen på fiskebådene, der er vigtigst, men snarere den generelle fiskeriaktivitet. Selv de små kuttere, der sælger frisk fisk direkte til turister, bidrager til en autentisk oplevelse. Forskningen peger på, at både små og større fartøjer kan have en positiv indflydelse på turismen.
En Succesrig Fiskerisektor
Det danske fiskekvotesystem har generelt været en succes og har skabt en bæredygtig fiskerisektor, både økonomisk og miljømæssigt. Kvoterne har reguleret antallet af fiskefartøjer, hvilket har sikret, at havets ressourcer udnyttes fuldt ud og har reduceret CO2-udledningen.
Lektor Max Nielsen fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet skriver, at kvoterne har været gode for økonomien i samfundet og i erhvervet. »Før kvotesystemet var der groft sagt for mange fiskere til for få fisk. Investeringer i både og udstyr var risikabelt og mange gik konkurs. Men kvoterne har reguleret antallet af fiskefartøjer til et rentabelt niveau, fordi kvoterne kan videresælges og samtidigt sikret, at havets ressourcer er blevet fuldt udnyttet,« forklarer Max Nielsen og fortsætter, at det samtidigt er sket indenfor fastsatte grænser, som er fagligt vurderet som bæredygtige for fiskebestandene.
Forskerne bag undersøgelsen kommer med forslag til hvorledes fiskekvoter kunne justeres, så små lokalsamfund også kunne få del i indtægterne ved fiskeriet og den øgede turisme-interesse.
»Man kunne give mulighed for fælleseje af Fiskekvoter (Red. kystfisker-ordningen), så en lille havneby med en turisme-sektor og nogle spisesteder fik mulighed for sammen (red. Kystfiskerne) at finansiere fiskekvoter. Det ville gavne både turismen og lokaløkonomien,« siger Max Nielsen.
Eksempler som Torup Strand i Nordjylland viser, at fælles ejerskab over kvoter (red. Kystfiskerne) kan styrke småskalafiskeriet og bevare lokaløkonomier. Forskerne mener, at det giver mening at overveje ændringer i fiskeripolitikken for at inkludere flere interessenter end kun de traditionelle erhvervsfiskere.
Forskerne bag undersøgelsen pointerer, at deres resultater ikke lægger ikke op til en stor omvæltning, men en justering af reglerne (red. Kystfiskerne). »Regler der tilgodeser små lokalsamfund, kan styrke lokal turisme og være en god idé,« siger Rasmus Nielsen, medforfatter til studiet.
Så næste gang du ser en fiskerbåd i havnen, kan du tænke på, at den ikke kun bringer fisk i land, men også trækker turister til byen!
Du kan læse hele artiklen fra Københavns Universitet her