En nylig politisk aftale, indgået af regeringen og en række partier, har fastsat et forbud mod udledning af scrubbervand fra skibe inden for 22 kilometer fra de danske kyster.
Lovens implementering er planlagt til at træde i kraft fra 1. juli 2025. Men denne enighed i folketinget mødes ikke af enighed blandt brancheorganisationer. Danske Maritime kritiserer det nye forbud som »misforstået grøn politik«, mens Danske Rederier modsat hilser det velkomment.
Ifølge Jenny Braat, administrerende direktør for Danske Maritime, er forbuddet en fejlslagen tilgang, der risikerer at forskyde forurening fra vand til luft, uden at tage højde for de miljømæssige fordele, som scrubbere kan tilbyde. På trods af tidligere indsigelser har deres argumenter ikke opnået politisk opbakning, og forbuddet vil gælde for havområder op til 22 kilometer fra kysten.
I modsætning hertil støtter Danske Rederier den politiske aftale og roser den indførte overgangsperiode, der giver rederier tid til at tilpasse sig de nye regler. Organisationen understreger dog behovet for effektiv håndhævelse af loven for at undgå konkurrenceforvridning mellem danske og udenlandske rederier.
Miljøminister Magnus Heunicke glæder sig over aftalen og betragter den som et vigtigt skridt mod at beskytte havmiljøet. Scrubbervand udleder en række skadelige stoffer, som akkumuleres i havbunden og optages i fødekæden, hvilket kan true fødevaresikkerheden. Ifølge Miljøministeriet vil forbuddet reducere udledningen af nikkel og anthracen betydeligt.
Analysen af det samlede menneskelige pres på de danske havområder afslører, at miljøfarlige stoffer udgør en af de største trusler mod havmiljøet. Danmark er blandt de lande, der udleder en betydelig mængde scrubbervand, og forbuddet forventes at bidrage til at mindske denne påvirkning.
Den foreslåede lovgivning vil træde i kraft gradvist, først for skibe med åbne scrubbere og senere for skibe med lukkede scrubbere. Samtidig vil Danmark arbejde for lignende forbud i Østersøen og Nordsøen gennem internationale havkonventioner.
Du kan læse hele artiklen her på miljøministeriets hjemmeside.