Nexø-rederiet Ocean Prawns A/S afventer stadig, at deres million store investering bliver sejlklar og efterfølgende kan sætte kurs og fart mod mere nordlige farvande.
Det er Daniel Barslund, fra det bornholmske rederi Ocean Prawns der overfor Bornholms Tidende, ærgrer sig over at firmaets nye trawler nu næsten er et år forsinket. Han siger blandt andet til avisen, »den kan ikke fiske endnu – der er spil, der skal sættes op og konfigureres. Vi håber, den lægger fra kaj om ti dage,« fortæller han til avisen.
Barslund ærgrer sig over forsinkelsen
Fartøjet skulle have været i drift i marts i år, og derfor har rederiet måtte have andre til at fiske for dem. Det har kostet på bundlinjen, fortæller rederiets ejer til Bornholms Tidende.
Den nye trawler, der måler 82,30 meter i længden og 18,00 meter i breden, bliver et meget avanceret og topmoderne teknologisk vidunder af en fabrikstrawler, som vil være i stand til at fiske med et triple-trawl system. Skibet, der er en kombineret reje / hellefisk-trawler får udover en komplet rejefabrik også mulighed for at forarbejde samt pakke hellefisk ombord, med et lastrum der kan indeholde op til 1.200 tons.
Fartøjet er udstyret med en 7.350 kW Wärtsilä hovedmotor, der vil være i stand til at flytte fartøjet med en cruise-hastighed på 16 knob. Ligeledes er der ombord installeret et fryserum på 2.950 m3 til forarbejdet fisk og et pakke-rum på 200 m3.
Det norske designfirma Skipsteknisk.no, der har tegnet og designet fartøjet, oplyser at der vil være plads til en besætning på ialt 35 personer, der alle kan glæde sig til rummelige og komfortable opholdsområder ombord. Fartøjet er konstrueret til effektivt, at trawle i de iskolde og arktiske farvande.
Det er oplyst overfor Avisen, at den nye »Atlantic Enterprise« skal erstatte den gamle »Atlantic Enterprise«, samt en trawler fra 1984. Sidst nævnte skal sælges, men ikke før den nye trawler er i drift, understreger Daniel Barslund til slut.
I følge flere kilder koster nyerhvervelsen i omegnen af 450 millioner kroner.
Du kan se billeder fra dåben optaget af rederiet på Tersan Shipyard i Tyrkiet her