Den nye godsterminal »Limfjordskaj lll« på Thyborøn Havn, blev ikke mere end lige sat i gang, før den blev indviet med et stort stenlogistik projekt til Vattenfall’s havvindmøllepark Vesterhav Nord og Syd.
Det er udtryk for hvilken stor rolle erhvervshavne kan spille, når god timing og den helt rigtige geografiske beliggenhed, spiller optimalt.
Det skriver Thyborøn Havn i deres nyhedsbrev på hjemmesiden ThyboronPort.dk
Entreprenøren Rohde Nielsen A/S fik som dansk underleverandør til kabelinstallationsprojektet på Vattenfalls havvindmøllepark Vesterhav Nord og Syd, til opgave at stå for det store stenlogistikprojekt til fundamentbeskyttelsen også kaldt »scour protection« på havvindmølleparken.
Rohde Nielsen A/S har med stenleverandøren Dansk Natursten A/S indgået aftale om både transport af sten fra norske stenbrud og logistikken omkring stenlageret på Limfjordskaj 111 på Thyborøn Havn.
Den helt optimale geografisk beliggenhed tæt på havvindmølleparkerne, godt beskyttet inde i Limfjorden, som sikrer en altid driftssikker sejlads, blev Havnen i Thyborøn valgt som installationshavn til Vattenfall’s stenprojekt.
Vejlby Entreprenørforretning blev valgt til selve håndteringen af stenene på land, herunder kørsel til og fra det kajnære lagerareal. Med Vejlby Entreprenørforretning og den lokale agent North Sea Agency var det lokale hold til håndteringen af logistikprojektet og løsningen af opgaven sat.
I alt 68.500 Tons store sten fra Norge til beskyttelse af fundamenterne på havvindmølleparken Vesterhav Nord og Syd landede på Havnen mellem jul og nytår 2023 og ligger i dag oplagret på 15.000 m2 i den nye godsterminal i Sydhavnen.
De store granitsten på op til 120 kg stykket er løbende blevet indskibet på Thyborøn Havn i takt med, at stenproduktionen skred frem i Norge. Stenenes særlige vægtfylde og gradering på 15-120 kg pr sten krævede specialproduktion på det norske stenbrud.
Specialproduktionen blev foretaget med stor fleksibilitet sideløbende med stenbruddets øvrige standardproduktioner. En lang og fleksibel produktionsperiode tilførte projektet en meget høj transportfleksibilitet til gavn for både omkostnings- og miljømæssige transportoptimeringer i havvindmøllepark projektet.
Fleksibilitet optimerede transportomkostningerne væsentlig
Rederiet Hagland, der i forvejen opererer på Thyborøn Havn med andre godstransporter, fik mulighed for at planlægge transporten af sten fra Norge til Danmark, så hensigtsmæssigt i forhold til øvrige og allerede planlagte søtransporter til og fra Thyborøn, der gav både miljømæssige og omkostningsmæssige fordele.
Samtidig havde den øget havnekapacitet sikrede plads til flere havvindinstallations-projekter på en gang
Den netop gennemførte havneudvidelse med 170.000 nye kajnære kvadratmeter og den dertilhørende 220 m lange godskaj gjorde det muligt at gribe hele to installationsprojekter på samme tid på Thyborøn Havn og indskibe sten til havvindmølleparken sideløbende med et andet stort installationsprojekt nemlig indskibningen og udskibningen af fundamenterne monopæle og overgangsstykker til selvsamme havvindmøllepark.
De to store installationsprojekter blev kørt parallelt fra to dedikerede terminaler til offshore havvindenergi uden at forstyrre hinanden og helt uden at forårsage unødig ventetid for hverken det ene eller det andet havvindmøllepark installations-projektet.
At Thyborøn Havn blev valgt som oplagrings base skal ses i lyset af en meget god geografisk beliggenhed tæt ved både Norge og havvindmølleparker i Nordsøen. De reducerede sejlafstande fra Norge og til havvindmølleparkerne i Nordsøen, viste sig mere rentable med mindre godsfartøjer, end hvis man havde brugt større fartøjer til transporten. Det gav stenbrud såvel som rederi en helt optimal fleksibilitet med mange mindre indskibninger hen over foråret.
Derudover banede de kajnære oplagringsarealer på Thyborøn Havn vej for yderligere logistiske optimeringer med reduceret kørsel mellem kaj og lagerareal. Håndteringsomkostninger blev reduceret og miljøet blev skånet med den korte køreafstand.
De samme klare geografiske fordele kommer igen til at gøre sig gældende, når udskibningen og udlægningen af de mange sten begynder i løbet af juli måned. Hele stenlageret ligger allerede samlet på en nærliggende havn klar til, at installationsfartøjet Grane R fra Rohde Nielsen A/S kan sejle i havn for at hente de store sten til havvindmølleparken Vesterhav Nord og Syd.
Udover at frigive lagerplads i produktionen i Norge og optimere transporten af sten herfra til Danmark i et fleksibelt setup, så har valget af en nærliggende havn til projektet, med gode havnefaciliteter og driftssikre besejlingsforhold også givet projektet et potentiale for benyttelsen af et mindre omkostningstungt installationsfartøj på bare 5697 BT til opgaven. Udnyttelsen af installationsfartøjet er helt optimal, når den rette stenmængde køres frem til kaj før skibets ankomst og allerede ligger klar så tæt ved site, at installations-fartøjet helt undgår at blive benyttet til transport.
Timing er afgørende
Det indgår som en del af Thyborøn Havns strategi at sikre værdiskabende faciliteter, der støtter op om kundernes forretning og baner vej for udvikling. At blive færdige med etableringen af et helt nyt kajanlæg, efter en historisk stor havneudvidelse, lige netop i tide til at gribe et installationsprojekt i offshore vindenergisegmentet så tæt ved vores geografiske placering er et rigtig godt udtryk for, hvor minutiøs en planlægning, der kræves, og hvor utrolig vigtig timingen kan være i den maritime branche for at det hele går op i en højere enhed.
Dette projekt vidner om, at udviklingen i Nordsøen er så overvældende lige nu, at det baner vej for innovation og nytænkning i en branche, som pr tradition er defineret af tunge og langtidsvarende investeringer. – En meget spændende tid, slutter ThyboronPort.dk sit nyhedsbrev.