Tirsdag den 29. november i 2022 klokken 10,58 lød alarmen og den deltidsansatte redningsmand Jonas Kjær ved kystredningstjenesten i Hanstholm, hoppede i bilen og kørte ned til redningsstationen på Havnen.
Meldingen lød på overbordfald af person fra et fartøj i Nordsøen, og årstiden samt det kolde vand taget i betragtning, er det kun minutter der skiller en vellykket bjærgning fra en mislykkede, så det fik Jonas Kjær til at trykke lidt ekstra på speederen.
Til Nordjyske.dk forklarer Jonas Kjær episoden således: »På det åbne stykke, der er på havnen, bliver jeg målt til at have kørt 86 kilometer i timen af en civil politibetjent. Han kører efter mig ned til parkeringspladsen og vil have mine oplysninger,« fortæller Jonas Kjær og fortæller videre, »da han har fået telefonnummer og mit kørekort, spørger jeg, om ikke han kan ringe til mig senere, fordi jeg ikke har tid. Han siger, at jeg skal vente, til han har skrevet færdig, og jeg bliver stående et par minutter.«
Redningsaktionen blev dermed forsinket med ca. fem minutter og Jonas Kjær fik en bøde på 5.300,00 kroner og han skal også op til en ny køre- og teoriprøve.
Men »Mand overbord« er en af de værste meldinger man kan få som redningsmand, især afhængig af årstiden. »Jo koldere vand, jo kortere tid har du til at ligge i vandet, før du begynder at tage skade. Det skal gå rigtig stærkt, når man rykker ud til en redning til søs, fordi det tager lang tid for os at komme af sted og gøre båden klar til at sejle,« fortæller stationsleder Morten Olsen ved Redningsstationen i Hanstholm og han tilføjer, »Når vi først én gang har stået med en person, der er død på vej ind i ambulancen, så sidder det dybt i én«.
Personen, som redningsmændene den pågældende dag blev sendt ud for at hjælpe, blev aldrig fundet..
»Det oplever vi af og til, når folk falder i vandet så langt ude på havet. Men hvorvidt, det havde gjort en forskel eller ej, at vi blev forsinket den dag, det finder vi aldrig ud af,« forklarer Morten Olsen og fortæller videre, »de andre ombord på skibet med den overbordfaldne, havde ikke hørt livstegn fra ham længe, da vi først nåede frem med redningsbåden.« fortæller stationsleder på redningsstationen i Hanstholm.
Ovenpå denne episode tilbage i November måned sidste år, erkender Transportministeriet nu, at der er behov for at undersøge, om regler for udrykningskørsel er tidssvarende nok. Det er et faktum, at tid er en helt afgørende faktor, når kystredderne rykker ud til kritiske redningsaktioner på søen.
Stationslederen i Hanstholm Morten Olsen er tilfreds med, at ministeriet nu vil kigge reglerne igennem.
Til avisen siger han, »Vi skal selvfølgelig overholde loven, men vi er ikke de eneste, der engang imellem har brug for at være en smule hurtigere, hvis vi skal redde liv. Håbet er, at de finder en ny måde at lave reglerne på. Det kunne være en ordning, hvor man efter en potentiel livreddende udrykning kan få en eventuel bøde annulleret.«