Siden midten af 10´erne har der været en intens og skarp konkurrence omkring salget samt byggeriet af de større pelagiske fartøjer til det Skandinaviske marked.
Sidst har Kystmagasinet.no skrevet om vel nok Norges dyreste pelagiske fartøj til dato – »Trønderbas«, som det norske værft Westcon Yards AS skal stå for.
Hvorimod den norske trawler »Libas«, der blev leveret sidste år, dog stærkt forsinkede, og som havde en slut-pris på godt 350 millioner NOK, blev leveret fra Cemre Shipyard i Tyrkiet. Det samme skal Fiskefartøjet »Sunny Lady«, som skulle have været leveret af det tyrkiske værft i fjerde kvartal sidste år, lander formentlig på nogenlunde samme pris, hvorimod »Trønderbas« der har en norsk kontrakt, formentlig ender med en pris der ligger noget højere oppe. Danske Karstensens har pt ordre på 3 større pelagiske fartøjer til Norske rederier, der skal leveres de kommende år.
Kystmagasin har tidligere beskrevet nybygningen »Trønderbas«, som er kontraheret hos Westcon Yards AS i Ølen. Men indtil videre er der kommet meget lidt ud om både udstyr og pris. Kystmagasinet har dog fået aktindsigt i ansøgningen om erhvervelsen. Hvilket har givet flere interessante oplysninger og detaljer omkring det 73,3 meter lange samt 16 meter bredde fartøj.
Kan laste over 2.000 kubikmeter
Ifølge ansøgningen bliver »Trønderbas« udstyret med en Wärtsilä 8V31 hovedmotor, med en ydelse på hele 7.020 hestekræfter. Den samlede lastekapacitet blever på over 2.185 kubikmeter i RSW-tanke.
Entec Evotec har oplyst, at de skal levere en komplet elektrisk spilpakke til »Trønderbas«. Denne spilpakke indeholder også Evotec MulitSoft Trawl, som reducerer energiforbruget i spillet.
Skal fiske efter mange forskellige fiskearter
Driftsplanerne for nybygningen, omfatter fiskeri med snurpenot og pelagisk trawl efter både; sild, nordsøsild, makrel, lodde, blåhvilling, kuller, hestemakrel og brisling. Fiskeriet vil overvejende foregå i Norskehavet, Nordsøen og i Barentshavet samt på fiskepladserne vest for Storbritannien og Irland op op langs den norske kyst, oplyser rederiet i ansøgningen.
Mange lån og lav egenkapital
For at realisere nybyggeriet har rederiet og datterselskabet stillet de fleste af deres aktiver som sikkerhed i byggeriet. Med dette som sikkerhed, har Sparebank 1 SMN ydet et lån på 400.480.000 NOK, mens rederiet selv stiller med 35 millioner NOK i egenkapital.
Mere end noget andet viser rederiets banks engagement, at de både har tiltro til ejerne og på det pelagiske fiskeris fremtid. Med en samlet pris på NOK 435.480.000 millioner er dette formentlig det dyreste pelagiske fartøj, der er kontraheret eller bygget for en norsk skibsreder til dato.
Prisen kan være højere
Omkostningerne til fartøjet kan meget vel være højere end angivet, afhængig af hvilket ekstra arbejde der udføres, og om der sker ændringer i udstyrsspecifikationerne.
Nybygningen »Trønderbas« skal erstatte det 68,25 meter lange, 14 meter brede fartøj af samme navn. Den blev leveret tilbage i 1999 af samme værft, Westcon Yard, som skal bygge den nye »Trønderbas«. For dette værft er den nye konstruktion et ekstra plus, i en tid hvor norske værfter kæmper hårdt i direkte konkurrence med tyrkiske værfter og specielt danske Karstensens Skibsværft, om kontrakterne på de store pelagiske fiskefartøjer.
Westcon Yard kunne tidligere på året oplyse, at de havde fået en kontrakt på at bygge en meget avanceret og miljøvenlig trawler med en længde på 73,3 meter til rederiet Bluewild i Ålesund. Som ét af de få norske værfter, har de en solid ordrereserve på store norske fiskefartøjer.