Det gamle lystfiskerfartøj kunne ikke længere holde sig flydende og natten til mandag sank den så ved skibets midlertidige kajplads ved pier II i Hirtshals Havn.
Det skriver Nordsoeposten.dk i dag.
De havde senest fat i den nye ejer af »Pio« sidste forår, hvor han som ung tømrer netop havde købt det gamle fiskefartøj på en tvangsaktion, med henblik på at istandsætte fartøjet og gøre det til en husbåd, der senere skulle sejles til Aalborg.
Sammen med fartøjet »Nordstjernen« har »Fio«, der senest var indrettet til at sejle med lystfiskere, ligget længe ved Pier II i H´´
Du kan læse hele artiklen på Nordsoeposten her
Bjærgningen af Pio kan ende med at blive Havnens hovedpine
Hævningen af »Fio« kan blive en bekostelig affære, hvor regningen i sidste ende kan havne hos Hirtshals Havn.
Det var en morgenfrisk mand på kajen ved MarineShaft, der omkring klokken 6, tidligt mandag morgen, tørt kunne, konstatere, at »Fio« var sunket ved Pier II Øst for i Hirtshals Havn.
Redningsstation blev hurtigt sendt om i bassinet og blev her sat igang med det allermest præcerende og akutte arbejde, med at sikre »Fio« og flytte »Nordstjernen«, som lå fortøjet udenpå »Fio«.
Dernæst blev der udlagt flydespærringer, med henblik på at inddæmme eventuelt oliespil eller forhindre lækage i, at en forurening skulle brede sig, fra »Fio«. Efterfølgende skal der i samråd med ejeren, tages en vigtig beslutning om hævningen af den gamle »Pio«. Ligesom regningen for dette projekt og regningen for fjernelsen af skibet, skal adresseres.
Flere fremmødte på havne-kajen ved Pier II, fandt det iøvrigt yderst kritisabelt, at der tilsyneladende ikke findes en strammere lovgivning omkring skibenes tilstand og en bedre afklaring omkring forsikringsspørgsmålet, hvis et sådant uheld er ude.
Bekymringerne var også udbredte, da den sunkede båd, pludselig skulle begynde at kræge mere og mere ud mod havnebassinet, og dermed truer med helt at kæntre, hvilket utvivlsomt vil besværliggøre og fordyre hævningen af »Fio« betydeligt. Noget der kan nå uanede højder, da
Men som Nordsoeposten.dk konkluderer, er alt dette midlertidigt ikke andet end spekulationer og løs snak. Men en anden bekymring var måske mere relevant. For kan kajen i det hele taget holde til et sådant kæmpeløft, af den 22,5 meter lange og 6,4 meter brede båd, overhovdet kunne lade sig gøre.
Ikke bare selve konstruktionen af kajen, men måske mere om de kabler og rørledninger til brændstof, der ligge under asfalten på kajen, kan holde.