Undersøgelsen fra Coop viser, at efter et mangeårigt fald i danskernes indtag af sild, stiger salget af den bæredygtige, pelagiske fisk nu igen. Men hvis silden skal fremtidssikres, skal de unge forbrugere med på vognen.
De sidste mange år har salget af sild været for nedadgående. Men nu stiger salget af sild, for første gang i tolv år. Både for de marinerede sild samt for karry- og dild-sildene.
Coops Mad-o-meter viser at sildesalget nu ligger på index 80, sammenlignet med 2010, hvor det lå på index 64, det skriver Danmarks Pelagiske Producentorganisation i deres april nyheder.
Vi har set en ikke uanseelig stigning i salget under de sidste to års Corona-epidemi. Ifølge Coop Analyse skal en del af grunden netop findes i den danske befolknings ændrede frokostvaner under pandemien. Familien samledes i højere grad omkring frokostbordet derhjemme, i stedet for på arbejdet, hvilket betød flere sild blev langet over disken. Forhåbentligt vil denne vaneændring vare ved, og danskerne vil genåbne deres øjne for silden, ikke kun ved frokostbordet, men også som en mulighed til aftensmaden.
Vi mangler dog stadig at få de unge forbrugere mellem 18 og 34 år til at købe sildene med hjem når de er ude og handle, da denne gruppe er den som ifølge Coop analyse spiser færrest sild.
DPPO arbejder netop med denne problematik som partner i projektet »Vild med Sild«. Her sættes alle sejl ind på at sætte denne yderst bæredygtige og ikke mindst lækre spise i fornyet fokus hos de unge og klimabevidste forbrugere.
Sild er ikke kun et lækkert indslag til påskefrokosten – det er faktisk lidt af en super food som er spækket med vigtige fedtsyrer, vitaminer og mineraler. Sild er endda inkluderet i de 7 nye officielle kostråd, som er: ”Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk”. Det anbefales, at du spiser 350 g fisk om ugen. Heraf bør de 200 g være fed fisk som fx sild.