Det er Christian Í Grótinum der netop er blevet overleveret fra Karstensens Skibsværft i Skagen til familien Rasmussen i Klaksvik og som allerede samme aften bliver rigget til fiskeri efter blåhvilling.
Der har været en Christian í Grótinum i drift siden 1975, og det seneste pelagiske fartøj, til at bære dette berømte navn, er netop i disse dage blevet leveret til familien Rasmussen i Klaksvík, hvor det nye fartøj lagde til kaj efter sin jomfrurejse fra Skagen.
Denne seneste Christian í Grótinum er med en længde på 89,35 meter og en brede på 17 meter, samt en kapacitet på 3.590 kubikmeter i sine seksten store tanke, repræsenterer et skifte væk fra frysning ombord, tilbage til istedet at lande de pelagiske fangster, frisk til forarbejdning i land.
Den nybyggede fartøj Christian í Grótinum er blandt den seneste generation af pelagiske fartøjer, der er bygget med en højere lasteevne, hvilket giver en større fleksibilitet og langt flere muligheder, for et fiskeri længere hjemmefra, samtidig med at det er designet, med den nyeste teknologi, for at imødekomme den højeste fangststandard af kvalitetsfanget fisk samt bedst mål for et mindre brændstofforbrug, hvilket holder både driftsomkostninger og emissioner på det laveste mulige niveau.
Christian í Grótinum er ligesom de fleste nybyggerier, der kommer fra Karstensens Skibsværft i Skagen, er af værftets eget design og er udviklet i tæt og et nært samarbejde med de færøske ejerne. Den høje effektivitet af dette nye fartøj har en pris, og det er tydeligt, at der ikke er sparet på omkostningerne her, da man fra ejernes side er gået efter det bedste tænkelige teknologiske udstyr og udrustning på alle niveauer. Christian í Grótinum, der er bestilt i 2020, er blevet bygget på Karstensen eget værft i den polske havneby Gdynia.
Bag det store fartøj, Christian í Grótinum står Kristian Martin Rasmussen og hans sønner Eyðun, der er rederiets tekniske direktør, samt Jón der er skipper ombord på det pelagiske fryseskib Norðborg, og det nye fartøjs skipper Bogi Rasmussen.
Christian í Grótinum har fået placeret overbygningen midtskibs, hvilket efterlader et rummeligt håndteringsdæk agter, med muligheder for at pumpe fisken om bord fra hver fjerdedel af styrbords side.
De vigtigste målarter der fiskes efter; er sild, makrel, lodde og blåhvilling, og driftsmønsteret forventes at være det samme som på det tidligere fartøjs.
Opholds- og mandskabsområder er placeret i overbygningen, placeret så langt væk fra propellen, som det er praktisk muligt, netop for at sikre et støjsvagt miljø for besætningen ombord. Støjmålinger viser niveauer et godt stykke under de officielle krav og anbefalinger. Der er plads til en 20 mands stor besætning.
Fremdriften er med en komplet 12V31 Wärtsilä hovedmotor med en effekt på 7.320 kW, med en 3.300 kW akselgenerator monteret på gearkassens PTO, samt et par Caterpillar-hjælpemotorer.