Rederiet Krossbrekka P/F fra Gøtu på Færøerne og Karstensens Skibsværft A/S i Skagen har skrevet kontrakt på en ny 88,00 meter lang Pelagisk Snurper / Trawler.
Fartøjet bliver et topmoderne fiskefartøj, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustning. Projektet er i sin helhed blevet til i et tæt og nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet og værftets rådgivere samt bankforbindelser har også bidraget gunstigt til en effektiv beslutningsproces.
Rederiet Krossbrekka er en del af Varðin-gruppen. Varðin blev etableret i 1985 af 16 mænd/fiskeri fra Gøtu på Færøerne. Det nyetablerede rederi bestilte da første nybygning, Tróndur í Gøtu, som blev leveret i 1986. Efter en hård start er rederiet støt og roligt blevet bygget op, og ejer i dag 4 pelagiske skibe: »Tróndur í Gøtu«, »Gøtunes«, »Tummas T« og nuværende »Finnur Fríði«. Nuværende Tróndur í Gøtu er nr 2 i rækken, og bygget hos Karstensens Skibsværft tilbage i 2010.
Nuværende »Finnur Fríði« er også nr. 2 i rækken, som blev leveret fra et norsk værft tilbage i 2003. Dette skib har været særdeles effektivt og produktivt og er blandt de absolut førende på Færøerne, der igennem alle årene har haft den velanskrevne færøske fisker Arni Hansen som skipper ombord på »Finnur Fríði«. En opgave han i dag deler med andre.
I tillæg til selve rederi-driften driver Varðin nu også en pelagisk fabrik på Suderøy på Færøerne og er derudover involveret i en række andre virksomheder på den grønne AtlanterhavsØ, herunder rederiet Faroe Origin, som driver 6 ferskfisk-trawlere. Rederiet driver desuden pelagisk fiskeri efter blåhvilling, sild, makrel og lodde. Det nye fartøj »Finnur Fríði« skal fiske efter samme principper.
Varðin udtrykker tilfredshed over at få mulighed for igen at bygge et nyt skib i tæt samarbejde med Karstensens Skibsværft. Hele rederiet glæder sig over aftalen, og ikke mindst til at komme i gang med byggeriet og opgaven.
Karstensens Skibsværft er i den forbindelse ydmyge og meget glade for den loyalitet og tillid, som Varðin udviser ved at kontrahere dette skib i Skagen. Det er en stor glæde for Værftet, igen at få lov til at arbejde sammen med dette fremsynede, fornyende og innovative Rederi, som har været ét af de absolut førende på Færøerne og hele Nord-Atlanten igennem mange år.
Samarbejdet mellem Varðin og Karstensens strækker sig forøvrigt årtier tilbage: Forinden bygningen af Tróndur í Gøtu har Rederiet fået udført en lang række vedligeholdelsesopgaver på værftet i Skagen. Og helt tilbage i slutningen af 1970’erne har rederiets nestor Tummas Thomsen, sammen med andre partnere, været i Skagen for en forlængelse af »Jupiter«.
Rederi og Værft har arbejdet intensivt og intenst sammen de seneste måneder, for at skabe et koncept, som af Rederiet samlet vurderet, er både økonomisk og teknisk særdeles attraktivt.
Det har været magtpåliggende for Rederiet at være med i hele designfasen, således projektet er blevet skræddersyet nøjagtig til de ønsker og behov samt krav, som Rederiet har stillet.
Design, indretning og arrangementer er således blevet til i et tæt og nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har haft et øget fokus på innovative og optimerede løsninger, delvis baseret på de senere års meget positive drift af nuværende »Finnur Fríði«. Der er speciel lagt vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort ombord for besætningen.
Igennem de seneste måneder har Rederi og Værft brugt mange ressourcer, sammen med potentielle leverandører, at finde frem til det helt optimale fremdrivnings-system for det nye fartøj. Stort set alle mulige koncepter og konstellationer er vinklet, beregnet og vurderet, før det endelige koncept blev besluttet og vedtaget.
Hele skibets koncept, og ikke bare fremdrivnings-anlægget eller wincher, er nøje overvejet og beregnet på basis af Rederiets eksakte driftsprofil. Det er Rederiets erklærede mål, at udføre et bæredygtigt fiskeri med et minimalt udslip af NOX/CO2 udledninger pr kg fanget fisk. Dette har resulteret i et gennemtænkt og gennem-beregnet koncept, kombinerede med nye løsninger og velprøvede arrangementer, der sammenlagt giver det mest optimale, driftsøkonomiske og klimaoptimerede resultat som overhovedet muligt.
I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer, som Karstensens for tiden har under opbygning til redere i Færøerne, Island, Skotland, Norge, Sverige og Danmark, er også nye »Finnur Fríði« tegnet og beregnet samt af eget design.
Med hensyn til valg af leverandører og tekniske komponenter, skal disse udvælges de kommende uger. Her vil der også fra Rederiets side være stor interesse og fokus på bæredygtighed, kvalitet, innovation og driftsikkerhed. Skroget til det nye »Finnur Fríði« skal bygges hos Karstensen Shipyard Poland, og det færdige skib skal leveres i Januar 2024.
Kontraktprisen er omkring 340 mio. kroner, og dermed den mest værdifulde kontrakt indgået af Karstensens Skibsværft på noget fiskefartøj.
- Længde overalt er 88.00 meter
- Bredde moulded er 16,50 / 17.50 meter
- Dybde 2. dæk er 8.85 meter
Øvrig teknisk data:
- Sidepropelere Brunvoll 1400 kW
- Nedsænkbar kombi-thruster. Brunvoll 1479 kW
- RSW anlæg. 3×1100 kW + 80 kW