Nye IMO-krav (International Maritime Organization) til dieselmotorer gælder fra fredag den 1. januar 2021, og fokus er denne gang på at udlede færre kvælstofoxider /NOx gasser kvælstofoxid (NOx). Krav der meget nemt kan betyde omfattende og dyrere installationer af nye dieselmotorer.
IMO’s miljøkomité (MEPC) godkendte på sidste møde, at Nordsøen, Østersøen og Den Engelske Kanal vil blive NECA-områder fra 2021.
Derfor de nye krav til NOx-reguleringen, der har til formål at sænke udledningen af kvælstofoxid (NOx) fra skibe, da den bidrager til luftforureningen på land og til algeopblomstring i havet.
Så fartøjsejerne opfordres til at beslutte sig nu, hvis man alligevel står foran en snarlig udskiftning af sine diesel-motorer, så kan man med en beslutning nu, spare og undgå unødvendigt dyre investeringer. Det skyldes de nye IMO TIER 3-krav, som træder i kraft i 2021, skriver Granly i et nyhedsbrev.
Her opfordre COO Preben Vogt fra Granly, at både Skibsredere og skibsinspektører mv., skal udskifte nu, da der er store fordele forbundet med at beslutte sig nu, da man derfor kun vil være underlagt de eksisterende IMO TIER 2-regler. Venter man, så skal en motor købt efter fredag den 1. januar 2021, opfylde de nye skrappe regler og krav til reduktion af udstødning.
Han siger videre, »Det bliver en ny verden for den maritime branche at skulle opfylde de her krav, for de nye IMO TIER 3-regler vil kræve en væsentlig mere omfattende installation, end under de nuværende regler,« forklarer Preben Vogt og understreger, at rederne virkelig har noget at hente, såfremt de handler med rettidig omhu.
Mere teknisk betyder det, at der skal installeres en SCR Unit i udstødningssystemet samt en tank med tilhørende indsprøjtnings-system til Urea væske (Blue Add) i maskinrummet eller i casingen og det vil helt sikkert udfordre pladsen i mange maskinrum, understreger Preben Vogt videre. Men uanset hvad der vælges, så har Granly Diesel A/S en løsning på problemet, pointerer Preben Vogt og forklarer videre, at Granly har Cummins-motorer klar på hylden til hurtig levering, såfremt man ønsker en installation i indeværende år. Ønsker rederierne istedet at følge de nye TIER 3-regler, er Granly også klar med Cummins, med en komplet TIER 3-løsning.
Preben Vogt fortæller at Cummins selv har investeret store summer i udviklingen af deres helt eget SCR system, der fremover kan blive leveret sammen med Cummins motoren. Men tag en snak med Granly Diesel’s eksperter på området, de står altid klar med rådgivning og faglig ekspertice.
Det er vigtigt af kende skæringsdatoen for hvornår de nye regler gælder for nybygninger. For nye skibe er det køllægningsdatoen, der er afgørende for, hvilke regler der gælder.
- Hvis kølen er lagt eller hvor konstruktionen er på et tilsvarende byggestadie på eller efter fredag den 1. januar 2021, gælder Tier 3-reglerne
- hvis kølen er lagt i 2020, før fredag den 1. janaur 2021, gælder Tier 2-reglerne også selvom skibet afleveres efter nytår 2020/2021.
For eksisterende skibe, hvor der installeres nye motorer, gælder Tier 3-kravene for motorer med en effekt over 130 kW
- der installeres i eksisterende skibe fra fredag den 1. januar 2021 eller senere
- ved »større ombygninger af motorer« – dvs. hvis en motorydelse ændres udover begrænsningerne i dens godkendelses-certifikat eller fx brændstof-systemet ændres.
- Man er undtaget for reglerne, hvis en motor udskiftes med en identisk motor.
Hvis en motor installeres i et eksisterende skib inden nytår 2020/2021, så er det Tier 2-kravene, der er gældende, også selvom installationen først synes og godkendes efter fredag den 1. januar 2021 – det er installationsdatoen der er afgørende. Men det skal kunne dokumenteres, at motoren er installeret i skibet på den endelige driftsplads før fredag den 1. januar 2021, hvis syn og godkendelse først foregår senere. Det er ikke nok, at motoren er leveret til rederen/fartøjet eller står i maskinrummet.