5 Maj 2017 blev der indgået kontrakt mellem rederierne Torönland HB og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af 2 nye 49,99 m Trawler. Skrogene ankom, stærkt forsinket, til Skagen i efteråret 2019 hhv vinter 2020, og de færdige skibe blev, efter veloverståede fiskeprøveture, overleveret til rederierne 16 Marts 2020 hhv 26 Juni 2020.
Og takket være åbning af den svenske grænse, blev der også lave mulighed for en (begrænset) dåb af de 2 skibe. Denne dåb foregik i Skagen, Lørdag 1 August 2020 under fantastiske vejrforhold og sammen med veloplagte ejerfamilier
Familien Ahlström fra Fiskebäck ved Göteborg i Sverige, med de orange farvede fartøjer, er kendte personer i det nordjyske fiskerimiljø. Selskabet Torland Fiske AB ejes og drives, med ligelige parter, af Robert Ahlströms sønner: Olof, David, Simon og Emanuel. Selskabet Tor-ön Fiske AB ejes og drives, med ligelige parter, af Martin Ahlströms sønner: Svante, Fredrik, John og Philip. Altså 4 brødre bag hver skib, og fætre mellem dem – og 3. generation i den store fisker familie, som nu har overtaget de nye skibe.
De 2 nye skibe afløser de eksisterende skibe Torland og Tor-ön, som var bygget i 2000, og som blev solgt til et russisk rederi på Sakhalin øen i 2017. De 2 nye skibe skal anvendes til fiskeri efter brisling i Østersøen, tobis og brisling i Nordsøen samt sild og makrel i Skagerak og Nordsøen. Al proteinfisk landes hos FF i Skagen mens Skagerak Pelagic ligeledes i Skagen modtager næsten alle sildefangster.
I lighed med værftets øvrige nybygninger er også nye ”Torland” og ”Tor-ön” af eget design. Dette sikrer en økonomisk optimering, kort beslutningsproces og klart afgrænsede ansvarsområder. Projekteringen er sket i meget nært samarbejde mellem rederi og værft. En stor del af rederiets driftsgrundlag er industrifiskeri, og de stadig strengere kvalitetskrav til også industrifisk har gjort, at der under projekteringen har været fokus på RSW-tanke og –anlæg, og mulighed for optimal køling af fangsten.
Rederiet har vært optaget av innovative løsninger, og der har vært lagt specielt vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. I tillæg til dette er det lagt stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig fuel forbrug i forhold til transporteret last.