I fiskerisektoren er vi vant til bølgegang. Det går op og ned. Vi har haft gode år. Vi har haft dårlige år. Og så har vi haft år 2020. Et på alle måder helt anderledes år, hvor coronakrisen har rystet hele verden og trukket dybe spor. Både herhjemme og i resten af verden.
Corona-krisen har med den nedlukning af verdensøkonomien, der fulgte, rystet eksportmarkederne i et omfang, ingen havde forestillet sig. Det har ramt Danmark hårdt. Og det har ramt os i fiskerisektoren hårdt. Men en årlig eksport på mere end 25 milliarder kroner er vi dybt afhængig af velfungerende eksportmarkeder. Sektoren kæmper foruden coronakrisen med lavere kvoter på en række væsentlige arter. Samlet set sætter det den danske fiskerisektor under et stort pres, og det skal tages alvorligt.
For at give et eksempel på den situation fiskeriet står i, var landingsværdien af konsumfisk ca. halveret i månederne fra februar til april i år i forhold til 2019. Det er både et udslag af, at der landes færre fisk, og at prisen på fisk, som følge af faldende efterspørgsel, er styrtdykket. Eksempelvis var prisen for 1 kg. jomfruhummer på fiskeriauktionen omkring 30 kr. i marts måned 2020 – til sammenligning var kiloprisen på samme tidspunkt i 2019 omkring 60 kr. Prisfald i den størrelsesorden er ødelæggende for forretningsgrundlaget i dansk fiskeri.
Coronakrisen koster fiskeriet dyrt, og det kan også få store negative konsekvenser for beskæftigelsen. Det gælder særligt i områderne omkring landets havne, hvor fiskeriet er afgørende for at holde hjulene i gang. Her spiller fiskeriet og resten af Det Blå Danmark en vigtig rolle med et samlet bidrag på 96.000 arbejdspladser.
Samtidig har vi i Det Blå Danmark forpligtet os til, at vi skal være CO2-neutrale i 2050, og at vi vil søsætte det første nulemissionsfartøj i 2030.
Dermed er vi klar til at yde vores bidrag til, at Danmark kan nå målsætningen om 70% CO2-reduktion i 2030. Vi er allerede langt, og potentialet er fortsat stort. Eksempelvis kan man, når man udskifter et gammelt fiskefartøj med et nyt, reducere CO2-udledningen med 25% per kilo landet fisk. Det skal ses i sammenhæng med, at dansk fiskeri allerede har reduceret CO2-udledningen med mere end 60% fra 1990 til 2017.
Foruden CO2-reduktionerne har vi i dansk fiskeri arbejdet hårdt for, at fiskeriet i videst mulige omfang bliver bæredygtigheds- certificeret. Det arbejde betyder, at ca. 80% af alle landinger i Danmark i dag er certificerede med MSC-mærket, som er et internationalt anerkendt bæredygtighedsmærke.
Derudover er det værd at huske på, at nogle fiskearter og skaldyr har et klimaaftryk, der ikke er meget højere end en dansk agurk. Derfor er der en klar grøn gevinst forbundet med at få danskerne til at spise endnu mere fisk og skaldyr. I fiskeriet er vi klar til at tage de næste skridt. Det momentum for forandring Corona-krisen har skabt, skal udnyttes til at sætte turbo på den grønne udvikling af fiskerierhvervet til gavn for klima, miljø og natur.
På den baggrund har vi i fiskerierhvervet udarbejdet 11 initiativer, der skal hjælpe fiskeriet til at komme over coronakrisen. Initiativerne skal holde hånden under beskæftigelsen i fiskerisektoren, landdistrikterne og resten af Danmark. I fiskerierhvervet er vi klar til at yde vores bidrag til, at Danmark samlet set kommer styrket ud af krisen, og bruger dette momentum til at fasttømre Danmarks position som et grønt flagskib i globalt fiskeri.
Læs her Dansk Fiskeris blå vej gennem krisen – God læselyst