»Frihed« er ikke kun et efternavn, men nok i endnu højere grad et begreb og et synonym på de to brødre Bent og Jens Erik (Pus) fyrre år lange arbejdsliv sammen. Et oplevelses- og indholdsrigt liv i fiskeriet, med udgangspunkt på den jyske vestkyst, hvor vind og vejr har hærdet de to fiskere på den gode måde.
Det centrale holdepunkt, har været navnet »Kræ Frihed«, som også har været det gennemgående navn og havnekending på den lange række af fartøjer, som brødrene Frihed har fisket fra og ejet de sidste fire årtider.
Det hele startede den 30. juni 1979, da brødrene købte en 20 tons kutter, en dato der således både er en mærkedag og et jubilæum for de to brødre. Her sejlede Morten og Kristen Sørensen deres 20 tons kutter »Venus«, igennem slusen og lagde til ved Hvide Sande Skibs & Bådebyggeri. Her havde brødrene Frihed en aftale med den gamle Karl Erik Kristensen og Laurids Holm fra værftet om, at få lavet nogle småjusteringer og reparationer, samt sat ny havnekending på den blå fjordkutter »Venus«, så den fremover kunne bære navnet RI 422 »Kræ Frihed«.
Et navn og en familietradition, der holdes i hævd, hvor forældrenes fornavne indgår i navnet på fiskefartøjerne. En tradition som både Bent og Jens Erik har fulgt med »Kræ«, som på jysk står for faderen Kristians navn og broderen Palles garnbåd »Sinne« er tilsvarende opkaldt efter moderen Signe.
Fiskeriet er kommet ind med modermælken og i en tidlig alder viste de fire drenge, ud af en børneflok på seks fra Nr. Nebel, at de ville gå i faderens fodspor. Desværre mistede de broderen Egon på havet i en alt for tidlig alder.
Det var garnfiskeriet der trak og siden brødrene slog sig sammen i 1979, har der været adskillige fartøjer igennem med havnekendingen RI 422 »Kræ Frihed«. Seks fartøjer er det blevet til ialt, med køb af andre fartøjer i 1979, 1984 og 1987 blev det så i 1992 besluttede at bygge selv. Det blev til en nybygning ved det gamle Johs. Kristensens Skibsbyggeri A/S i Mamrelund i Hvide Sande og siden til endnu en nybygning i 2004 ved Vestværftet Aps i Nordhavnen i Hvide Sande.
Brødrenes nuværende fartøj, det tidligere »Orion« købte de af de svenske brødre Ahlgrens H/B i Malmø tilbage i 2009. Et fartøj der stammer fra det københavnske Dueholm Bådeværft Aps.
Seks fartøjer og seks børn
Som et godt billede på brødrenes smittende latter og altid gode humør, er da Bent lidt drilagtigt overfor FiskerForum.dk fortæller, at igennem de mange år i fiskeriet, skal man absolut ikke tillægge det nogen videre betydning, at når der blev handlet båd og man derfor havde nogle ekstra dage i land, ikke har noget sammenfald med, at både Bent og Jens Erik hver har 3 børn. Det vælger vi så ikke at tro på.
Da brødrene riggede om fra garn til trawl
I 2000 fik Jens Erik problemer med ryggen og de to brødre blev enige om, at tage en sidste tur med garn, inden de ville rigge båden om til trawl. En større beslutning, men en aftale var en aftale, specielt efter kiropraktor-besøgene ved Claussen i Ringkøbing var blevet hyppigere. Med kun et sæt på 200 garn over tre dage, hentede brødrene ikke mindre end 16 tons torsk i land og hvilken som helst anden fisker, ville helt sikkert have genovervejet beslutningen om at rigge om, men hos brødrene var der ingen tvivl. Dagen efter den rekordstore landing i Hvide Sande blev »Kræ Frihed« rigget om til trawlfiskeri af Nordsø Trawl med skovle fra Thyborøn Trawldoor, foretaget i Hvide Sande Skibs og Bådebyggeris hal i Mamrelund.
Det smittende gode humør, har helt sikkert også været årsagen til, at der ingen udskiftning af besætning har været ombord på RI 422 »Kræ Frihed«. Selv efter man havde rigget om fra garn til trawl og man i den forstand måske var en mand for meget ombord. Klaus Hansen og Arne Søby havde på det tidspunkt haft lang hyre på »Kræ Frihed«. De fire var istedet blevet enige om, at undvære ekstern hjælp til trawlfiskeriet, og satse på at kunne supplere hinanden ud i kunsten at fiske med trawl. Som sagt så gjort. Det blev en gedigen succes. Mht til Arne Søbys hyre kom han dog en smule anderledes ud af hyren, da de nogle sømil vest for Hvide Sande mødte »Lunde Poul«. Han var bekendt med, at man egentlig var en ekstra mand for meget ombord på »Kræ Frihed« og lidt drillende spurgte han ind til, om han ikke lige kunne få en mand over. Fra ord til handling har der aldrig været langt for brødrene, og da Arne Søby meldte sig, råbte de tilbage at det kunne de godt. Omgående hoppede Arne i overlevelsesdragten og ud over rælingen over til den ventende kollega. »Siden så vi ham ikke,« kom det grinende fra begge brødre. Nej – Da man kom i land blev alle formaliteter ordnet på den rigtige måde.
Verdens største rødspætte
Rekorder er ellers ikke noget man praler af, men én speciel holder brødrene sig ikke tilbage for at fortælle. Det var i 1997 – 100 sømil Vestude af Hvide Sande på »Pollerne«, at man i hvargarn hev en 7,5 kg og 86 cm stor rødspætte ombord. En rødspætte, der på det tidspunkt, hev en rigtig god pris på 50 kr kiloet hjem på auktionen. En hollandsk fiskehandler var den heldige køber og som Bent eftertænksomt fortæller, så skulle vi aldrig have solgt den kæmpestore rødspætte til Holland. De gjorde det vi skulle have gjort, den blev udstoppet og hængt op som blikfang for en fiskeforretning i Holland. Rødspætten skulle have endt tilsvarende, men bare på Fiskeriets Hus i Hvide Sande, »ærgerligt vi ikke tænkte så langt dengang«, forklarer Bent.
Begge brødre er i den modne alder, men trods fyrre år i fiskeriet, har ingen af dem planer om at stoppe. Istedet har fiskeriet givet dem den »Frihed«, som begge sætter så stor pris på. Jens Erik forklarer, »at selvfølgelig er det rart at komme hjem, men efter noget tid trækker havet alligevel i én, så skal man afsted igen.« En holdning som også både Bent og Jens Erik’s koner Heidi og Gunhild tilslutter sig. Ikke for at misforstå nogen, men de kender deres mænd, og et aktivt og virksomt liv holder dem igang. Pension ligger derfor også et kvantespring ud i fremtiden og kommer først hvis helbreddet svigter eller noget andet kommer på tværs. Men indtil da, så fortsætter de to brødre ufortrødent deres fiskeri med godt humør. Et fiskeri, som de også spår en god fremtid, med stigende priser, bedre kvalitet i et marked hvor fisk og proteiner har en stadig større efterspørgsel.