Fiskerne har i årevis efterspurgt muligheden for, at opkøbere af fisk kan indsende landingserklæringer på deres vegne, så fiskerne kan koncentrere sig om at fange fisk.
Fiskeristyrelsen har nu, på opfordring fra fiskerierhvervet, udviklet en løsning, så opkøbere af fisk kan indsende landingserklæringer digitalt til Fiskeristyrelsen på fiskernes vegne. Når løsningen er installeret hos opkøberne, kan landingserklæringer dannes automatisk på baggrund af afregningsoplysninger.
Systemet er klar
Nu er det op til opkøberne at fået tilrettet deres IT-løsninger, så de med et enkelt klik kan indsende en landingserklæringer til Fiskeristyrelsen på vegne af fiskeren, samtidig med at der indsendes afregning for den modtagne fisk.
Thorkil Grøn’s Samlecentral er som de første godt i gang med at fået tilpasset deres IT-system, så det kan indsende landingserklæringer på vegne af fiskerne. Det har givet nogle gode erfaringer med, hvordan systemtilretningen foregår i praksis. Den erfaring kan Fiskeristyrelsen bruge til at hjælpe de øvrige opkøbere i forbindelse tilretningen af deres IT-systemer.
Fiskeristyrelsen tilbyder support og test-støtte med implementering af løsningen mellem opkøberens interne system og Fiskeristyrelsens.
Kontakt Fiskeristyrelsen på telefon 7218 5600 eller på mail mail@fiskeristyrelsen.dk. Hvis du har spørgsmål eller ønsker at høre mere om muligheden for at indsende landingserklæringer på vegne af fiskerne.