En analyse viser, at der er et øget behov for udbygning af havnefaciliteterne. Det får nu Esbjerg Havn ud i en større investering, hvor de sætter femte etape igang, som medfører en 10 procent forøgelse af de samlede arealer på en af Danmarks absolut største havne.
Havnen er førende inden for hav-baserede vindmølleaktiviteter i Nordsøregionen og er i dag et centralt omdrejningspunkt for dansk olie- og gasindustri. Specielt aktiviteter, der knytter sig til offshore-vind, olie og gas samt tung fremstillingsindustri og vækst i godsomsætningen, vil i de kommende år medføre et øget behov for at få udbygget havnefaciliteterne.
Esbjerg Havn har nu fået tilladelse til endnu en stor havneudvidelse. Godkendelsen gælder anlæggelse af mere end 500.000 kvadratmeter stor ekstra havn.
Største havneudvidelse i Danmark bliver i Esbjerg
Havnen har desuden været involveret i mere end halvdelen af alle de havvindmølleparker, som er installeret i Europa.
Havnens bestyrelsesformand Flemming N. Enevoldsen siger videre, »Esbjerg Havn har national betydning, og vores udvidelse er vigtig for, at især udbygningerne af havvind i Nordsøen kan ske i rette tid til at sikre den ønskede reduktion af drivhusgasser.«
Wind Europe opgjorde i maj måned de nødvendige havne-investeringer til 6,5 milliarder euro, såfremt de europæiske havne skal kunne følge med behovet for havvind. Samtidig er det også det næste, vigtige led i den kontinuerlige udvikling af havnen.
Havneudvidelse mod øst
Havneudvidelsen er planlagt øst for de eksisterende arealer og flytter derved havnegrænsen helt ud til Vadehavet. Området er beliggende syd for den eksisterende havn i Esbjerg og er en direkte, landfast udvidelse af de eksisterende havnearealer mod sydøst. Arealerne omfatter i dag vandareal sydøst for Esbjerg Havn ud for Måde, og strækker sig ca. 1,6 km ud fra den eksisterende kystlinje. Arealet udgør i alt ca. 61 ha.
Esbjerg Havn bruger derfor kun sand fra oprensningen af indsejlingen til arbejdet. Derved undgås klapning i en lang periode, og udvidelsen foretages derfor på den mest bæredygtige og hensigtsmæssige måde.
Hele havneudvidelsen forventes at stå færdig i 2025, og kommer formentlig til at koste mere end halv milliard kroner