Besøg vores mobil side
 .

RI 236 Lisbeth Frich

Så er nybygning nr. 287 fra Vestværftet navngivet og leveret til næstformanden i Sydvestjysk Fiskeriforening, Jens Frich.

RI236 Lisbeth Frich - Hvide Sande - Fotograf: Vestværftet RI236 Lisbeth Frich

Ny Lisbeth Frich er navngivet. Så er nybygning nr. 287 fra Vestværftet navngivet og leveret til næstformanden i Sydvestjysk Fiskeriforening, Jens Frich. Fartøjet er en 19,95 meter lang, 6,60 meter bred og 3,20 meter dyb trawler, som bl.a skal fiske MSC-certificerede Nordsørødspætter ligesom 7 andre vestjyske trawlere under navnet North Sea MSC.

I juli måned 2009 begyndte forhandlingerne mellem Jens Frich og Vestværftet i forbindelse med et nybygningsprojekt til over 35 mio. for fartøj og kvoter. ”At skulle geninvestere så mange penge i fiskeriet på toppen af finanskrisen, er selvfølgelig en speciel situation at stå i, men vi må være optimister, og tro på erhvervets fremtid,” siger skipper og reder Jens Frich fra Hvide Sande. Den 26. april 2010 ankom skroget til Hvide Sande fra Riga i Letland, og udrustningen kunne begynde.

RI236 Lisbeth Frich - Hvide Sande - Fotograf: Vestværftet RI236 Lisbeth Frich

RI 236 Lisbeth Frich er endnu et afkom af FAS2-Pakken, hvor tilskuddet skulle geninvisteres i fiskeriet. ”Jeg har fået 4 skibe ophugget, og samler rettighederne på et nyt, opdateret og moderniseret fartøj, som får nok af fisk at fange,” siger Jens Frich der bl.a. beretter om rettigheder på 250 tons torskekvoter i danske farvande.

Som en del af FAS2-tilskudsordningens fokuspunkter, har Jens Frich og Vestværftet også lagt stor vægt på brændstofbesparelse, større trækkekraft, og generelt en bedre driftsøkonomi.

Det er det 5. skib som Jens Frich skal til at sejle med under navnet Lisbeth Frich. Efter at have haft halvpart i et fiskfartøj i 1979, overtog Jens sit første skib i 1980, som fik navnet Lisbeth Frich. I alt har Jens Frich ejet over ti fiskefartøjer, og ejer i dag nybygningen og RI 524 Ingrid Frich.

Når RI 236 Lisbeth Frich skal på første rejse i denne uge. 5 besætningsmedlemmer står klar -deriblandt to lærlinge. Lisbeth Frich er bl.a. udstyret med en hoved-og hjælpemotorer fra Mitsubishi, skruetøj fra Hundested Propeller og styremaskine fra AS Scan.

Hoveddimensioner Kapaciteter
Længde oa. 19,95 meter Brændolie ~ 10.000 L
Længde pp. 18,00 meter Ferskvand ~ 1.500 L
Bredde mld 6,60 meter Tonnage 147,3 BT
Dybde hoveddæk 3,20 meter Aptering i enmands kamre 5 mand
Motorer Propeller
Hovedmotor Mitsubishi S6R-2 Propeller Hundested VP 10/HP Ø2100
Hjælpemotor 2 x Mitsubishi, 59 kW Bovpropeller Hundested FT-3, 90 HP
Gear Guascor RV360 med to 2 PTOer
       
Spil  
Spil 3 x 12 tons splitspil, 600 fv. Ø18 mm wire
Nettromler 2 x 12 tons nettromler    

 

Avance
Trawl- og mellemliner
Westdiesel
Hoved- og hjælpemotorer
HSR Skibselektronik
Elektronikinstallation
NJW
Elektroinstallation
Hvide Sande Vodbinderi
Dynema
Simrad
Skibselektronik
Marel
Søpakning- og vægte
Lemvig Maskin- og køleteknik
Køleanlæg
Hvide Sande skibssmedie
Hydraulikinstallation
Hundested Propeller A/S
Skruetøj & Bovpropeller
Therkildsen Marine
Gearsystem RV360
AS SCAN
Styremaskine
Vestværftet
Hovedenterprise
 

FiskerForum 23. Juni 2010

© 2017 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia