AS SCAN

Søtransport af fisk bliver effektiv og med superkøling

Udgivet af FiskerForum den 18-09-2018 · info@fiskerforum.dk

Søtransport af fisk bliver effektiv og med superkøling Foto : Ulvan-Rederi

Søtransport af fisk bliver effektiv og med superkøling Foto : Ulvan-Rederi

En ny rapport hævder, at skibe kan erstatte 4.500 vogntog til transport af fisk uden at bruge mere tid. Det vil give en samfundsgevinst på næsten en milliard kroner.

Den norske lakseopdrætter Salmar er begyndt at fragte fersk laks fra Frøya i Norge til Hirtshals. Transporten tager faktisk lige så kort tid, som containerne blev fragtet med vogntog.

Der er tale om et prøveprojek under Grønt Kystfartsprogram, som har til formål at udvikle mere miljøvenlige skibsfartløsninger, og projektet skal påvise, hvorvidt søvejen kan konkurrere med landevejen.

En norsk rapport ‘Fisk fra vei til sjø’ viser en samfundsøkonomisk gevinst på en milliard norske kroner, hvis 30 procent af den fisketransport, der foregår i dag, flyttes fra vejen til vandet. Det svarer til 90.000 ton opdrætsfisk eller 4.500 vogntog om året. Samtidig vil CO2-udledningen kunne reduceres med 70 procent. I rapporten ‘Fisk fra vei til sjø’ skitseres et scenario, hvor 240.000 ton fisk overføres til søvejen.

For at dette skal lade sig gøre, skal man under transporten benytte sig af såkaldt superkøling, der forlænger holdbarheden med en uge. Superkøling vil sige, at fisken køles ned til -2,5 grader. Dermed bevares kødet friskere, end hvis det blev dybfrosset til -18 grader.

Kilde: Ingeniøren
Fiskerforum.com Media Info
Granly Diesel A/S
Daconet
A/S O.V. Jørgensen - Hundested Fiskeexport
Landbobanken
VMS Group
Atlantic Shipping
AS SCAN
Kirk Larsen
Dansk Energi Raadgivning