Besøg vores mobil side
 .

Flere fartøjer overrasket af overisning

Udgivet af FiskerForum den 01-03-2018 · info@fiskerforum.dk

Med et vejr der onsdag tog til i styrke med en østlig kuling med kold luft med en snært af Sibirisk kulde, var risikoen for overisning overhængende. Flere fartøjer tæt på land fik overisningsvarslet at mærke og måtte igang med at banke is.

Mange fartøjer har derfor søgt havn pga. DMIs varsel om risiko for overisning. Det er i disse dage udløst af et højtryk på 1045 hPa over Mellemskandinavien, som har givet kulingvarsel for Østersøen, Kattegat, Skagerrak, Fisker og Tyskebugt med vind fra øst på mellem 14 til 19 m/s og en forventet bølgehøjde på 4 meter og dønning 1,5 meter.


Flere har lagt billeder op af situationer med overisning, der giver et ganske godt billede af hvor hurtigt og tungt isen har lagt sig over fartøjerne. En situation man skal tage meget alvorligt.


så bankes der is, se vidoen her


Det er før gået galt med overisning, hvor specielt datoen den 14. februar 1979 står indprentet hos de fleste fiskere, hvor seks danske fiskefartøjer forliste og 15 fiskere omkom. En dag hvor alt gik galt. Sidst har isen taget en kun 21-årig fisker i Kattegat tilbage i 2001.


En hændelse som Fiskeriets Arbejdsmiljøråd beskriver i deres oplysningskampagne: Overrasket af isen.


De skriver: I februar 2001 druknede en kun 21-årig fiskeskipper fra Skagen. Tragedien indtraf, da hans enmands-garnjolle pludselig blev så alvorligt overiset, at den kæntrede og forliste i Aalbæk Bugt.


Forhistorie: Tidligt lørdag morgen den 3. februar køber Allan rundstykker og besøger sine forældre og søskende. Han når også at høre vejrmeldingen, inden han sejler ud fra Skagen ved 9-tiden. For han er ikke kun en afholdt, men også en dygtig elev på Skagen Skipperskole. Så han ved, at overisning kan udvikle sig og blive farligt. Men alligevel bliver han overrasket over den hurtighed og den styrke, som overisningen sker med netop den dag.


Ved frokosttid kalder et par venner ham på VHF og advarer ham om faren for overisning. Allan fortæller dem, at han er opmærksom på det, så han vil sejle tilbage i løbet af en halv times tid. Han mangler lige at hive 3 garn, og han vil tage en line om livet og gå ud og banke is på fordækket.


Det blev den sidste kontakt til MARTHA, for Allan gik ned med sit skib. Og da han derfor ikke var kommet i havn ved aftenstid, slog familien alarm.


Der blev straks sat en storstilet redningsaktion i gang, hvor også redningsfartøjerne blev kraftigt overiset. MARTHAs drivgods og redningsflåde blev fundet inden midnat. Men der kom til at gå hele 13 døgn, før Allan og hans skib blev bjærget.


Lyt altid til vejrmeldingen og vær på vagt hvis der gives: Advarsel mod overisning.


Det er især i vintermånederne fra december til marts at der er fare for overisning af fartøjerne.


Overisning kan i løbet af få øjeblikke, sætte et tykt panser af is på både små og store fartøjer, skriver Fiskeriets Arbejdsmiljøråd i deres advarsel mod overisning. Det går ud over sødygtigheden, stabiliteten og evnen til at manøvrere fartøjet, hvorved der opstår en høj risiko for forlis. Hold derfor øje med hvor og hvornår der er risiko for overisning.


Overisning er farligst, når vindstyrken når over 11 m/sek. og lufttemperaturen er under - 1 grad celcius og havtemperaturen er under 8 grader.


Overisning sker til lands, til vands og i luften. Men det kan blive særdeles farligt for især mindre fiskefartøjer.


Overisningen opstår, når skumsprøjt fra havvandet flyver gennem den frostkolde luft, rammer det kolde skib og hurtigt fryser til is udenpå skibet – særligt på riggen og overbygningen. Og jo koldere havet er, jo større bliver risikoen.


Derfor kan overisningen også opstå i snevejr, rimtåge, sørøg og ved isslag. Det kan ind i mellem også opstå – eller blive forværret - hvis skibet tager vand over dæk og luger.


Den største risiko for alvorlige overisning sker, når skibet får vind og sø forind. For så rammer skumsprøjtet – og dermed overisningen – højere oppe på skibet.


Hvis vinden derimod er tværs eller agten for tværs, bliver der hurtigere dannet is i luv side af skibet end i læsiden. Hermed er der risiko for, at skibet får slagside.


Lyt derfor altid til vejrmeldingen og vær på vagt hvis der gives: Varsel om overisning.



Kilde: Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
FiskerForum.dk


Flere fartøjer overrasket af overisning - del gerne


© 2018 • Fiskerforum • CVR 32663192 • www.fiskerforum.cominfo@fiskerforum.com • Tlf +45 9731 1946 Cookie- og privatlivspolitik

FiskerForum er drevet af Apollomedia