186 skoleelever besøgte i alt 20 virksomheder i Hirtshals by og på havnen, da årets »Workforce of the Future« med temaet »se, føl, og rør« blev afholdt den 26. september.
Udover virksomhedsbesøgene bød dagen også på adskillige aktiviteter, som alle havde fokus på de uddannelses- og jobmuligheder, som den nordjyske maritime branche kan tilbyde fremtidens arbejdskraft.
For det maritime netværk Hirtshals Service Group, der i alt tæller 48 medlemsvirksomheder, er et arrangement som »Workforce of the Future« vigtigt for branchen. »Mange af netværkets medlemsvirksomheder har udfordringer i forhold til at få den arbejdskraft, der er brug for, og et event som dette er med til at åbne mulighederne for, at vores unge mennesker kigger mod de mange spændende job- og karrieremuligheder, der ligger i deres egen baghave,« udtaler Per Christensen, formand for Hirtshals Service Group.
Arrangementet »Workforce of the Future« har de unge i udskolingen som målgruppe, og i år deltog 8. klasses elever fra henholdsvis Hirtshals Skole og Sindal Skole, 10. klasses elever fra Hjørring Ny 10. samt elever fra FGU Vendsyssel (Forberedende Grund Uddannelse).
For de 186 elever startede dagen ud på Nordsøen, hvorfra de alle skulle cykle til de deltagende virksomheder. Formålet med disse besøg var at inspirere eleverne til deres fremtidige karriereveje. Herefter samledes eleverne igen på Nordsøen, hvor der var arrangeret adskillige eftermiddagsaktiviteter. Mens eleverne fra Hjørring Ny 10. og FGU Vendsyssel fik målrettet uddannelsesvejledning i forhold til branchen, var der arrangeret et uddannelsesløb for 8. klasses eleverne. Her blev de stillet over for en række opgaver, som skulle løses ved hjælp af hænder, hoved og ikke mindst samarbejdsevner. Som en ekstra twist indeholdt løbet et konkurrenceelement, og afslutningsvist blev der kåret et vinderhold.
For lærergruppen blev der afholdt en workshop, som omhandlede, hvilke kompetencer industrien efterspørger hos den fremtidige arbejdskraft. Her blev der sat fokus på, hvor meget de personlige kompetencer vægter, når virksomhederne rekrutterer.
Som forberedelse til arrangementet havde eleverne forud for dagen haft besøg af arrangørerne, hvor de spillede brætspillet »The Game« – et lokalt spil, som var udarbejdet til eventen. Spillets formål var at give eleverne den første introduktion til de deltagende virksomheder mens også at udfordre dem på maritime begreber og give dem indsigt i branchen.
Det er sjette gang, at »Workforce of the Future« afholdes i Hirtshals, og der er stor interesse for arrangementet fra både elevernes og virksomhedernes side. Også Hirtshals Havn støtter op om arrangementet, som ifølge Hirtshals Havns administrerende direktør, Jens Kirketerp Jensen skal være med til at sikre fremtiden for den maritime branche. »Med »Workforce of the Future« vil vi gerne vise de unge, at den maritime branche rummer store potentialer og karrieremuligheder. Vores mål er i sidste ende at få skabt et stærkt maritimt Nordjylland, hvor vi har kvalificerede unge mennesker til at skabe fremtiden.
Bag dette års arrangement står Dansk Metal, EUC Nord, Hjørring Kommune, UU-Hjørring, Erhvervsplaymakeren, Hirtshals Service Group, MARCOD og Hirtshals Havn. Udover dette arrangement i Hirtshals afholdes »Workforce of the Future« også i Skagen den 1. oktober.
Deltagende virksomheder i Hirtshals:
Hirtshals Yard, Vestkajens Maskinværksted, VarmeMadsen, MarineShaft, Ocenariet, Forskerparken, Blue Water Shipping, Cosmos Trawl, Tor-Mo Trawl, Fjordline, Brdr. Schlie’s Fiskeimport, Weesgaard Mechanical Support, SL Power, Color Line, Nordjyske Bank, Hirtshals Fiskeriforening, Rederiet Isafold, Montra Skaga Hotel og Hirtshals Havn.
Sponsorer og arrangører:
Hirtshals Service Group, Rederiet Ruth, Rederiet Asbjørn, Rederiet Beinur, Rederiet Isafold, Hirtshals Fiskeriforening, Nordsøen, Dansk Metal, EUC Nord, Hjørring Kommune, MARCOD og Hirtshals Havn.