Med højteknologisk og avanceret maskineri under dæk, kræver det en stærk leverandørkæde med specialister og fagfolk som back-up, hvis et pludseligt havari af maskineriet opstår.
Det danske fiskeri er i dag små industrivirksomheder på havet, hvor kravene til maskineriet er ekstremt store og forventningerne endnu større. Det er helt afgørende for at skipper og besætning kan holde en årsløn hjemme, at unødige driftsforstyrrelser undgås! Således er fiskernes krav i dag til fremdriftmotorerne at de er driftsikre, brændstofbesparende og lydløse.
Fiskeskipper Jan Mathiessen var i efteråret på sejllads med sin trawler RI 433 Emmalie, da han pludselig oplevede farten tage af for til sidst se skibet stoppe helt op. En død maskine og et havari af den art er enhver skippers mareridt, og da også noget problematisk når man er på fiskeri midt i Nordsøen. Og specielt overraskende da hovedmotoren ikke var mere end fire år gammel. Men det var desværre de sørgelige kendsgerninger for en meget ærgerlig skipper. Heldigvis lå snurrevodskutteren L620 Austria fra Thyborøn ikke langt derfra, og kunne smide tampen over og slæbe Emmalie til havn.
Efter den 90 sømil lange tur tilbage til havnen i Thyborøn stod motoreksperter fra Kynde og Toft klar til at gennemgå motoren, for at se om en motorreparation var mulig.
”Tager Ting Tid” har klog gammel mand engang har sagt og det er så ganske vist. Det gjaldt også i dette tilfælde. Motoren stod ikke til at redde trods sine få år på bagen og efter oplevelsen på havet var valget ikke så svært. Valget faldt på en sprit ny robust og driftssikker Mitsubishi hovedmotor.
Kynde og Toft arbejdede fagligt og professionelt med hurtigst muligt at få monteret Mitsubishi motoren i tæt dialog med specialisterne hos importøren West-Diesel i Esbjerg.
Mitsubishi motortypen S6R2 motor blev valgt da den kræver mindre vedligehold og derudover har overskueligt topstykke, der for hver cylinder har store inspektionsluger i blokken og i bundkarret, så man visuelt kan se og imødekomme eventuelle smørefejl. I motorrummet blev smøreolie og brændstoffiltre placeret, så de er nemme at komme til og lette at skifte. Ligeledes imødekommer motoren alle kvalitetskrav fra anerkendte klassifikationsselskaber og den overholder både IMO og CCR emissionskravene.
Udover at være en brændstofbesparende rækkemotor med seks cylindre og direkte indsprøjtning, yder motoren med sine lave omdrejninger 1350 RPM omdrejninger hele 652 KW
En tilfreds skipper kunne kort efter stikke til søs igen og sende rækken af fagligt dygtige motorfolk fra Kynde og Toft samt West-Diesel en venlig tanke og denne gang med endnu større sikkerhed stikke kursen af, uden bekymringer om driftsstop, havari og andre ulykker.
De efterfølgende fiskerejser har da også begejstret Jan Mathiessen ved at han med sin nye Mitsubishi motor har konstateret en brændstofbesparelse på op til 10-15%!
FiskerForum.com