Der har været lidt forvirring om Søfartsstyrelsens nye numre. Men nu ligger den nye telefonliste klar og kan ses her nedenfor.
Søfartsstyrelsens hovednummer er stadig 9137 6000.
Søfartsstyrelsens historie
25 år med Søfartsstyrelsen – 400 år med søfarten.
I 1988 blev seks gamle søfartsinstitutioner lagt sammen. Statens skibstilsyn, Direktoratet for Søfarende, Direktoratet for Søfartsuddannelsen, Skibsregistret, Velfærdskontoret og Statens Istjeneste blev samlet i den nye Søfartsstyrelse.
I løbet af de 25 år er der kommet mange nye opgaver og arbejdsområder til. Søfartsstyrelsen har overtaget ansvaret for skibsfartspolitik, søret, ministerbetjening og lovgivningsarbejde fra Erhvervsministeriets departement. Søfartsstyrelsen har også taget afsked med nogle opgaver – i 1991, hvor Handelsflådens velfærdsråd blev privatiseret og i 1996, hvor forsvarsministeriet overtog ansvaret for istjenesten.
I 2011 blev Farvandsvæsenet nedlagt og Søfartsstyrelsen overtog størsteparten af opgaverne. Således kom opgaverne vedrørende farvandsafmærkning og fyr ind under styrelsen, ligesom sejladsinformation og advarsler til søfarten også blev en del af vores ansvarsområde.
Offentlig søfartsadministration gennem tiden
Søfartsstyrelsen er med sine 25 år på bagen blot et lille afsnit i den store bog om offentlig søfartsadministration. Fortællingen begynder i 1567, hvor Kong Frederik II som den første tager hul på reguleringen af søfarten ved at introducere søret.
I Danske Lov fra 1683 indførte Christian V regler for søfarendes ansættelse og hyre. Det er skrappe sager, man kan læse i loven. Hvis en sømand f.eks. ikke kunne betale en bøde for uduelighed, blev han straffet med kølhaling. Det vil sige, at han skulle gå tre gange under kølen. En sømand, som var så uheldig at blive fundet i et ”utilbørligt hus”, måtte tre dage i kachotten på vand og brød.
Da dampskibene for alvor stod til søs, begyndte man i 1832 at føre tilsyn med de ”indretninger”, som driver skibene. I 1920 blev der oprettet et egentligt statsligt skibstilsyn, som er grundstenen til det tilsyn, vi har i dag.
Også for over 300 år siden kendte man betydningen af uddannelse. Den første navigationsskole blev oprettet i 1647 og havde til huse på loftet i Holmens kirke. I takt med at dampskibene vandt indpas, opstod der behov for en ny uddannelse for søfolkene, og i 1874 kom den første lov om maskinmesteruddannelsen.
Tættere på familie og venner – og måske lidt mindre eksotisk
Meget har ændret sig til det bedre siden dengang. I dag kan hilsner til familie og venner nå frem i løbet af få sekunder over internettet, og udmønstringsperioderne strækker sig ikke længere over et år. Derfor er den sparsomme kontakt med hjemlandet heldigvis ikke så markant mere. Men noget er også gået tabt i udviklingen af det højteknologiske søfartserhverv. Datidens lange ophold i havn gav de søfarende oplevelser af fremmede lande og kulturer.
I dag losser og laster de fleste skibe på mindre end et døgn. Og det efterlader ikke megen tid til at tage på oplevelsestur i værtslandet.