Så er der gang i det længe ventede projekt med udvidelsen af vanddybden til 10 meter i Thyborøn Kanal og i indsejlingen til den vestjyske havn mellem Agger Tange i Nord og Harboøre Tange i Syd.
Det skriver Thyborøn Havn i en meddelese, hvor uddybningen også omfatter en større udvidelse af havnearealet, med 150.000 nye kaj- og vej-nære kvadratmeter.
Uddybningen
Thyborøn Havn udvikler sig, og det samme gør kundernes fartøjer., for fartøjerne har det med at blive større og større indenfor alle havnens fagområder. Havnen oplever at større godsfartøjer anløber Thyborøn Havn og industrifiskernes fartøjer, der lander fisk til fiskemelsfabrikken, har også vokseværk, hver gang der bygges nye. Offshore-fartøjerne holder sig heller ikke tilbage, de vokser også i størrelse i takt med, at havvindmøllerne bliver større og højere.
Det viser bare at der er et stigende og tiltagende behov for øget vanddybde i indsejlingen til Thyborøn Havn i Kanalen. De otte meter´s vanddybde, som staten garanterede, vil ikke kunne blive ved med at slå til. 10 år har været længe at vente på at kunne følge med udviklingen og udvide kapaciteten i indsejlingen, så den vil kunne følge med de tiltagende behov for øget vanddybde. Derfor besluttede havnen tidligere, at arbejde hen imod selv at kunne foretage investeringen.
Med vanlig vestjysk sindighed gør Havnen sig meget umage med at få mest muligt ud af investeringen, som de foretager. Uddybningen af indsejlingen i Thyborøn Kanal er en stor investering for Havnen og derfor arbejdes der nøje med at finde en god anvendelse til det materiale, der vil blive fjernet under uddybningen, så Havnen kan høste det optimale ud at det.
Havneudvidelse i Syd
Thyborøn Havn har brug for en udvidelse af sine arealer til den støt stigende godsaktivitet. Det giver derfor rigtig god synergi at udnytte materialet fra uddybningen til en decideret havneudvidelse i Sydhavnen i Thyborøn. Havnen har derfor besluttet at anvende materialet til opfyldning og derved indvinding et nyt område syd for havnen, som der i fremtiden vil kunne etableres nye havnearealer på.
Til at hjælpe med opgaven er verdens største sandsuger Njord R kommet på arbejde i den vestjyske havneby. Den skal pumpe 300.000 kubikmeter sand op fra bunden af kanalen med 1000 kubikmeter i timen.
Så mens den gigantiske sandpumper fra Rohde Nielsen arbejder videre, så forsikre Thyborøn Havn’s direktør Jesper Holt Jensen, at selvom Havnen nu stærkt nærmer sig en delingen af omsætningen mellem gods og fisk, så ligger det i generne for Havnens mere end 100 år lange historie, at man har en solid rod i fiskeriet. Man skal derfor ikke frygte, at fiskeriet på den baggrund er på vej mod en udfasning i den gamle havn, fortæller havnedirektøren videre og slår fast at han er overbevist om, at der er fiskerihavn i Thyborøn i de næste mange, mange år. For som han påpeger, så er Thyborøn Havn blandt én af de tre største fiskerihavne i Danmark og den placering ønsker Havnen at beholde.
Jesper Holt Jensen regner med, at arbejdet er færdigt og den nye kaj klar til indvielse i juli 2022.