Verdens største linebåd skal bygges til det norske selskab Ervik Havfiske, skibet der bliver 60 meter langt og 14 meter bred, prisen er 175 mio. NKR.
Den nye Frøyanes er designet af Marin Teknikk, det er sjette gang Ervik Havfiske har valgt Marin Teknikk som designer på en nybygning.
Den nye Frøyanes er designet af Marin Teknikk, det er sjette gang Ervik Havfiske har valgt Marin Teknikk som designer på en nybygning.
Der er lagt stor vægt på miljøvenlighed i alle sammenhænge, Frøyanes får et diesel eliktrisk fremdriftsanlæg, som består af 2 x 800kW Siemens E. motorer, 3 x 6N21AL-GV Yanmar generatorsæt, og 1067 kVA/ hver, og 1 x Scana Volda CPP System.
På motoeren bliver der monteret rensningsanlæg for at reducere NOX udledningen, fryseriet bliver bygget med det nyeste teknologi for at reducere udslip, og skroget har været i modeltank for at blive optimeret til mindst muligt brændstofforbrug.
Efter design kontaktede Ervik Havfiske og Marin Teknikk MIL Shipping som er specialister i valg af skibsværft. MIL Shipping kontaktede en række værfter, og efter mange overvejelser blev Tesan Shipyard valgt som leverandør. Ved valg af værft har der været lagt stor vægt på, at værfet var i stand til at levere et komplet fartøj, og har været i stand til at overholde leveringstiderne. Ervik Havfiske valgte at lade fartøjet bygge i Tyrkiet på grund af de stor priser i Norge.
“Tesan Shipyard opfylder alle de betingelser vi stillede ved valg af værft, til punkt og prikke” siger Harlad Fr. Askvig fra MIL Shipping til FiskerForum og fortsætter, “vi har været glade ved samarbejdet med Tersan shipyard. Det er et troværdigt og dygtigt værft som leverer et kvalitets produkt, en anden fordel er at værftet ligger i Europa, der er ikke sprogproblemer, og tidsforskele der kan genere kommunikationen mellem kunden og værftet,” slutter Harlad Fr. Askvig.
Tersan Shipyard har leveret mange specialskibe til lande i hele verden. Det er ikke et værft, der er specilaliceret et et enkel type fartøjer, men bygger mange forskellige typer. Dette kræver at værftet har en organisation, der er fleksibel og kan omstilles sig til de enkelte fartøjstyper. Frøyanes er dog det første fiskefartøj. ” Vi er glade for at vi har fået ordren, og glæder os til at komme i gang” siger Sakir Erdogan fra Tesan Shipyard og fortsætter, “vi sætter en ære i at levere et kvalitets produkt, og vi er sikre på at vi kan løse opgaven til tiden.”
Tersan Shipyard ligger i Istanbul, og består af både et nybygningsafdeling og et reparationsafdeling, der kan klare alle former for reperationer og ombygninger.
Tersan Shipyard skal levere fartøjet til Norge i september 2011, og fartøjet leveres komplet med undtagelse af fiskeanlæget.
Det er Mustad, der skal leverer et komplet autoline- og agnsystem.
Båden er udstyret med hivebrøn og almindelige luger i siden til indhaling af liner.
Frøyanes er udstyret til forabejdning af fisken ombord. Det er en moderne fabrik som producerer færdige produkter til forbrugerne. Alle produkter bliver pakket ombord klar til stegepanden hos forbrugeren. Som den første norske linebåd er Frøyanes udstyret med hermatikfabrik. Lever og rogn skal sælges som hermatik og fiskekonserves. De dele af fisken der ikke kan bruges til hermatik bliver opbevaret i insjelagetanke ombord. Laste kapaciteten bliver på 600 ton.
Fartøjet er indrettet til en besætning på 28 mand. Der er gode facileteter ombord blandt andet biograf konferencesal, panorama udsigt og aircondition. Der vil også være undervisningslokaler til lærlinge med internet, hvor de kan aflevere deresa opgaver. Lærlingene vil kunne modtage en komplet oplæring ombord, i behandling af fisk, fiskeudstyr, og redningsudstyr. Det vil også være muligt at tage en kokkelærling med ombord.
Ervik Havfiske er en moderne virksomhed, med egen salgsafdeling, der sørger for afsæltning af produkterne, og 18 langline både med en samlet fangst volume på 20.000 ton hvidfisk, og 3.000 ton toothfish. Ti af fartøjerne fisker i Norsk farvand, og de andre fartøjer operere i Rusiske farvande og ved Antarktis.
“Torsk, kuller og sej har fået de strenge MSC og KRAV certificeringer” – siger Stig Ervik, og fortsætter, “det giver bedre priser på vores produkter”
Stig Ervik glæder sig til at komme i gang med det spændende projekt, og sætte skibet i drift i 2011.
Fakta om Frøyanes:
Længde: 60 meter
Brede: 14 meter
Dybgang: 5 meter
Fart: 15 knob
Motorer:
2 x 800kW Siemens E.
3 x 6N21AL-GV Yanmar generatorsæt, 1067 kVA/each
1 x Scana Volda CPP System
Klassefikations selskab: DNV +1A1, E0, Fishing Vessel, ICE-C
Ejer: Ervik Havfiske
Designer: Marin Teknikk
Værft: Tersan Shipyard
Se flere billeder i skibsdata