Hirtshals Havn skriver i en pressemeddelelse, at fremtidens løsning, indenfor lakselogistik og laksedistribution, er kommet i form af rederiet Hav Lines slagteskib »Norwegian Gannet«
Tirsdag den 13. november 2018 anløb »Norwegian Gannet« for første gang Hirtshals Havn. Det skete i forbindelse med et prøveanløb på havnen og forventningerne er, at skibet i løbet af de næste par uger vil gå i fast »rutefart« med leveringer af laks til den nye lakseterminal på Hirtshals Havn.
Prøve-anløbet en succes
CEO hos Hav Line Group, Carl-Erik Arnesen, udtaler om prøveanløbet. »Prøveanløbet var effektivt og fungerede efter hensigten. Det betyder, at vi nu er klar til at udføre de sidste test af »Norwegian Gannet« og sætte skibet i drift. Skibet forventes at anløbe Hirtshals Havn to gange om ugen, og ved hvert anløb leverer 700 tons laks. Det svarer til, at der to gange om ugen sendes omkring 50 lastbiler med laks ud til markederne og forbrugerne i Europa fra Hirtshals.
Det norske skib »Norwegian Gannet« spiller således en essentiel rolle i den såkaldte Hav Line-metode, hvor laksen bliver slagtet ombord på skibet på turen mellem de norske laksegårde og terminalen i Hirtshals. På Hirtshals Havn har Hav Line opført en lakseterminal, som spiller en vigtig rolle i Hav Line-metoden. Når laksen er blevet sorteret og pakket på terminalen i Hirtshals er den således klar til at blive distribueret ud til eksport-markederne.
Hav Line-metoden udfordrer den traditionelle metode
Når det drejer sig om måden at distribuere laks på. Med Hav Line-metoden kan europæiske og oversøiske forbrugere få bedre produkter af en langt højere kvalitet og med en noget længere holdbarhed. Foruden at kunne tilbyde slutbrugeren et friskere og bedre produkt, flytter Hav Line en stor del af transporten af laksen fra vej til sø, hvilket særligt er et fokusområde i Norge. Ved at benytte sig af Hav Line-metoden vil Hav Line i fremtiden kunne reducere den totale miljøbelastning markant.
Kilde: Hirtshals Havn FiskerForum.dk