Vinteren har lagt sit kolde greb omkring Danmark og DMI advarer nu om en potentiel fare for overisning, hvilket betyder, at specielt fiskerne skal tage de fornødne forholdsregler, før de sejler ud på fiskeri.
DMI informerer om risikoen for overisning i Skagerrak samt let overisning i Østersøen omkring Bornholm, Vestlige Østersø, Bælthavet, Sundet, Kattegat, og Skagerrak.
Traditionelt set er december, januar, februar og marts månederne, hvor risikoen for overisning er højest. Det betyder, at et tykt lag is-panser kan dannes på bådene på meget kort tid.
Fare for overisning
Overisning på skibe udgør en betydelig risiko, især for mindre både og skibe. Det reducerer skibets stabilitet og kan ændre dets evne til at manøvrere. Isens ekstra vægt og højere tyngdepunkt øger rullebevægelserne, hvilket gør skibet mere ustabilt. I ekstreme tilfælde kan overisning føre til kæntring og forlis. Det er derfor vigtigt at overvåge og håndtere overisning omhyggeligt, da det kan udgøre en potentiel sikkerhedsrisiko for skibet og dets besætning.
Derfor anvendes alle tilgængelige midler, herunder is-køller, til at fjerne isen fra skibet. Det er afgørende at fjerne overisningen for at bevare skibets sikkerhed og undgå fare for kæntring.
Der er nogle tegn, der signalerer særlig fare:
- Når vindstyrken når op over 11 meter pr. sekund.
- Når lufttemperaturen er under minus 1 grad.
- Når havtemperaturen er under 8 grader.
Rådet fra Fiskeriets arbejdsmiljøråd er at man lytter opmærksomt til vejrmeldingen, tag en snak med dine kollegaer på havnen og overvej muligheden for at blive i havn, hvis der er fare for overisning den dag. Men selvom du mener, at det er sikkert at sejle ud, så tag alligevel dine forholdsregler, så du kan bekæmpe over-isningen, hvis den skulle opstå.
Det gjorde det senest i februar 2001. Her omkom en kun 21-årig fiskeskipper, da hans en-mands-garnjolle pludselig blev så overiset, at det forliste i Aalbæk Bugt.
Han er ikke den eneste fisker, der er forlist som følge af overisning. Tilbage i februar 1979 forliste 6 fartøjer i Nordsøen på grund af overisning. Og ikke mindre end femten fiskere omkom! Desuden forsvandt to grønlandske skibe i december 1994. Begge formodes at være forlist på grund af overisning.
Så tag det alvorligt når DMI varsler overisnings-risiko!