Det er Instituttet for Akvatiske Ressourcer DTU Aqua, der har fået designet og tegnet nyt overvågnings- og forskningsfartøj til afløsning af det gamle skib Havfisken.
Aftalen blev indgået først på ugen mellem DTU Aqua og Vestværftet i Hvide Sande. Fartøjet er sat til levering i december 2015 og vil til den tid, indgå i overvågningen af fiske- og skaldyrsbestandene i Nordsøen, Skagerrak, Kattegat samt Østersøen og de indre danske farvande.
Det er den århusianske skibsingeniørs Ole Steen Knudsens firma OSK-ShipTech A/S, med afdelinger i Aarhus og København, der har fået opgaven med at beregne og designe DTU´s nye fartøj, der udrustes som en trawler til fiskeri, men som derudover skal benyttes til Aqua afdelingens mange andre opgaver.
På DTU Aquas hjemmeside fortæller direktør Fritz Köster fra DTU Aqua, “Med det nye skib får vi en moderne platform til overvågning af og forskning i fiske- og skaldyrsbestandene, samtidig med at vi er forberedt til de mange nye overvågningsopgaver, der kan komme, når EU’s havstrategidirektiv bliver implementeret i Danmark. Derudover er jeg glad for, at vi med det nye skib kan tilbyde vores forskere en moderne undersøgelsesplatform og vores studerende på kandidatuddannelsen i akvatisk videnskab og teknologi mere feltarbejde”.
Forskning, uddannelse og undersøgelse
Fartøjet indrettes med laboratorium og faciliteter til uddannelses- og forskningsopgaver til søs. Men vil ellers på lige fod med ”Havfisken”, som det nye fartøj skal afløse, tage på togt i farvandene omkring Danmark. Det ældre forskningsskib Havfisken er netop på togt i Kattegat og Østersøen indtil den 14. marts 2014, hvor fiskebestandenes tilstand i området undersøges.
Nybygningen Havfisken fra Hirtshals koster 15 millioner kroner.
Fakta om skibet.
Længde oa: 17,24 meter
Længde: 14,99 meter
Bredde: 5,80 meter
Dybde hoveddæk: 2,85 meter
Dybde shelterdæk: 5,20 meter
Fartøjet bygges med gennemgående shelterdæk til agter med trin ned til redskaberne. Hoveddækket indrettes med stor rummelig kabys og messe samt omklædning med toilet og bad. Der vil på hoveddækket være vådrumslaboratorium, hvor der vil være plads til tre personer til forskning, sortering m.m. Fryserum. Ved takkelkassen på bagbords side, findes værksted og spilrumet og modsat i styrbords side ligeledes spilrum samt opbevaring. Trappe opgang til styrehus og nedgang til fire 2 mands kahytter under hoveddæk, hvor også maskinrummet findes.