Der er sket meget på Esbjerg Havn, siden 2021 blev til 2022 med både Esbjerg-erklæringen og udpegning af Esbjerg Havn som NATO-havn. Og på Esbjerg Havns årsmøde 24. juni, blev det tydeligt, at der er travlhed og muligheder i vente – men også udfordringer, der skal overkommes.
Over 100 mennesker havde trodset de 25-graders sommervarme, der ramte Esbjerg den 24. juni, for at være med til Esbjerg Havn Årsmøde i Musikhuset i Esbjerg.
Den første på talerstolen var Esbjerg Havns nye formand, Søren Gade, der først takkede den forhenværende formand for at have overdraget en veldreven havn for derefter at gøre status over et godt seneste år på Esbjerg Havn og den finansielle udvikling.
Herefter kom 2022 i fokus
»Der har jo allerede været lige så mange højdepunkter, som der normalt er på et helt år,« sagde Søren Gade og fortsatte. »18. maj med Esbjerg-erklæringen var historisk for både havnen og byen. Det kan selv den mest beskedne esbjergenser ikke løbe fra. Alt i alt er der udsigt til tusinder af arbejdspladser i og omkring Esbjerg. Til gengæld er det usikkert, hvordan Danmark og Europa skal få omsat de store ambitioner til praksis.«
Esbjerg Havn gør dog ifølge Søren Gade, hvad de kan, for at udbygning af havvind kan lade sig gøre. Et trecifret millionbeløb investeres i dette regnskabsår – blandt andet til en stor havneudvidelse, der skal tilføre 570.000 kvm ekstra havn i Esbjerg.«
Derudover var Søren Gade begejstret for, at Esbjerg Havn står til at blive NATO-havn.
»Jeg er stolt over tilliden, som NATO viser Esbjerg, og vi arbejder benhårdt på at nå målet om 12,8 meters uddybning inden foråret 2024. Det vil også få os forrest i konkurrencen, fordi masser af virksomheder har investeret i store skibe, der ikke kan anløbe havnene, fordi ingen endnu har den dybde, der skal til.«
En udfordrende tid understreger Dennis Jul Pedersen i sin tale
Selvom meget går havnens vej, er der også udfordringer på vejen, understregede direktør på Esbjerg Havn, Dennis Jul Pedersen, i sin tale: Produktionsstop, stigende fragtrater, flaskehalse i forsyningskæderne og øget inflation.
Men Esbjerg er kendt for at være god til at operere i de skift, der sker i markedet og historien, og der er nu fire markeder, Esbjerg Havn vil være særligt opmærksomme på i fremtiden: havvind, RoRo, break bulk og fremtidens brændstoffer.
Et markant skifte i dansk havnepolitik fortæller Jakob Svane
En oplagt sekretariatschef i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, Jakob Svane, udgjorde næste del af dagens program. Han startede med at lykønske med både udpegningen som NATO-havn og Esbjerg-erklæringen, for derefter at tale om en politisk aftale, der netop er indgået, om at erhvervshavne skal beskyttes bedre.
En politisk aftale, der viser, at der for første gang i mange år er et flertal i Folketinget, der udtrykker opbakning til erhvervshavnene og viser, at der er nationale interesser i havne.
»Det er et markant skifte i dansk politik. Nu har staten vetoret, hvis der er nationale interesser på spil, og det giver større ro om investeringerne på havnene,« sagde Jakob Svane og fortsatte med et citat, der gav de 100 tilhørere et smil på læben. »Så vi har politisk medvind som branche. Esbjerg Havn har politisk medvind som havn. I har politisk medvind som virksomheder. Og god vind er en god ting – det ved I jo alt om her i Esbjerg.«
Statstlederne var blown away
Før borgmesteren rundede dagen af, var to udenlandske gæstetalere på programmet. Michiel Nijboer, senior consultant ved Royal HaskoningDHV talte om, hvilken betydning energiomstillingen har på de europæiske havne. Og via en online forbindelse talte Christos Chryssakis, Business Development Manager hos DNV, om reguleringen og udviklingen af grønne brændstoffer.
Borgmester Jesper Frost Rasmussen indledte sin tale med at fortælle om de mange aktiviteter, Esbjerg har gang i, som cementerer byens position som en international energipol.
Esbjerg-erklæringen var heller ikke til at komme uden om for borgmesteren.
»Det giver helt sikkert udfordringer, men der er også et kæmpe potentiale i det. Statslederne var lidt undrende over, at Esbjerg skulle danne baggrund for erklæringen, men da de først kom hertil, var de jo blown away. Fordi de kunne opleve på egen hånd, at vi allerede leverer i dag og har en central rolle,« sagde Jesper Frost Rasmussen.
Årets resultat for Esbjerg Havn for 2021 udgør 48,5 mio. kr. mod 45,2 mio. kr. i 2020. Omsætningen var på 212 millioner, hvilket er små 3 millioner kroner mere end 2020.