Så skarpt ridser de tre hollandske fiskeriorganisationer, VisNed, de Nederlandse Vissersbond og PO Delta South, situationen op i et brev til den hollandske minister, med ansvar for fiskeriet, Henk Staghouwer. Organisationerne anmoder om øjeblikke hjælp til fisker-flåden – problemerne hober sig op.
De tre fiskerorganisationer henviser til de uløste problemer med både Brexit og den stadige omsiggribende udlægning af havområder til mølleparker samt nu de stærkt stigende brændstof-priser der pga. Ukraine-krisen nu helt truer med at holde de fleste hollandske bomtrawlere til kajen.
»Ingen ved, hvor lang tid det vil tage for oliepriserne at falde tilbage til et normalt leje igen. Det er sikkert, at flåden vil bukke under uden statsstøtte,« fastslår de tre fiskeriorganisationer.
En dieselpris på 0,45 €/liter (3.35 Dkr/liter) har længe været betragtet som en breakeven, hvor profit bliver til tab for en hollandsk trawler. I øjeblikket er dieselprisen næsten det dobbelte, omkring 0,81 €/liter (6,02 Dkr/liter).
»Det betyder, at alle trawlere sejler med tab, nogle mere end andre. Ingen reder eller fartøj kan overleve ret længe under disse betingelser. Med bomtrawlerne har parterne aftalt et brændstofpris-tillæg i højst fire uger af nød og i mangel af en egentlig statsstøtte. På den måde får fiskerne en vis kompensation for den høje brændstofpris.
På kort sigt appellerer brancheorganisationerne indenfor fiskeriet til regeringen om støttetiltag, som er muliggjort med lanceringen af EU’s krisestøttepakke, oplyser fiskeri-foreningerne i deres brev til ministeren.
Fiskeriorganisationerne accepterer, at fiske-flåden på længere sigt skal blive mindre afhængig af fossile brændstoffer, og det er der også hårdt brug for statsstøtte til. De foreslår, at et positivt skridt i den rigtige retning kunne være genindførelse af det meget omdiskuterede puls- og elfiskeri, i en overgang mens den finansiel støtte skal sætte ekstra skub i innovationen for fiskefartøjerne, der tager skridtet fuldt ud med nye lavemissions-fiskefartøjer.