I et tæt opløb om en kontrakt på at bygge ÆrøXpressen´s nye færge, der skal sejle mellem Marstal og Rudkøbing. Har tre værfter kæmpet om ordren. Kampen har stået mellem Søby Værft og Assens Skibsværft samt Hvide Sande Shipyard, der hver har budt ind med hver deres færge-løsning.
Vinderen af første omgang, blev det vestjyske værft, Hvide Sande Shipyard, der efterfølgende har indgået en hensigtserklæring med ÆrøXpressen om nybygningen, som forventes indsat i almindelige rutedrift i forsommeren 2019, fortæller bestyrelsesformanden Christian Holm fra ÆrøXpressen til Fyens.dk.
I udbudsmaterialet til de tre værfter, var der beskrevet hvorledes enkeltsskrogs-færgen skulle se ud med angivelse af passagertallet, som gerne skulle ligge på 200, med en beregnet plads til mindst 30 køretøjer samt forslag til en grøn fremdrift-løsning. Bestyrelsesformanden understreger, at fremadrettet er det meningen at hybridfærgen skal overgå til ren el-drift, på et senere tidspunkt. Netop denne løsning havde det vestjyske værft løst med en katamaranfærge med hybriddrift, som efter bestyrelsesformandens mening, løftede Hvide Sande Værftet i mål.
Christian Holm slutter af overfor Fyens.dk, at ÆrøXpressen skal blive grønnere med årene. Nu kan selskabet med baggrund i hensigtserklæringen, arbejde videre med aftaler med kommunerne om etablering af færgelejer og man kan begynde at søge Indenrigsministeriet om de forskellige tilskud der ydes til færgedrift. Ligeledes kan Hvide Sande Shipyard komme igang med detail-tegninger samt en mere detaljerede beskrivelse af nybygningen.
Fra værftets side er der tilfredshed med den kommende ordre, der giver et godt rygstød til kommende færgeprojekter med hybrid- og el-løsninger.