Da værftet Standyard AS i maj måned underskrev kontrakten om to nybygninger til rederierne Oddvar Nes AS med byggenummer 42 »Støttfjord«, der skal leveres i december 2018 og fartøjet til Brødrene Bakken AS med »Lise Beate«, der har fået byggenummer 41 til levering marts 2019, var det med god hjælp fra norske Enova, der aktivt støtter omstilling til miljøforbedrende tiltag.
De to snurpere / snurrevodsfartøjer får godt 11 millioner kroner i støtte fra Enova, der igennem den aktive tilskudsordning, har ydet økonomisk backup til de kostbare og risikable klimainvesteringer, som fartøjerne udstyres med, for at sætte gang i klimaløsninger der på sigt gerne også skulle komme morgendagens grønne fiskeri i Norge til gode.
Projektet bliver spændende at følge de kommende år, da løsningerne her kan komme de øvrige norske fartøjer til gode. Det norske fiskerierhverv står for store udledninger af klimagasser i de kystnære områder, hvor målet her er at nedbringe og reducere disse kraftigt, så målet med lavudslipssamfundet kan nås.
Et sådant mål nås kun gennem ibrugtagning af ny teknologi, der er med til at reducerer udslippene kraftigt. Derfor er støtten så utrolig vigtig til disse innovative løsninger med brændstofoptimering samt skroganalyser samt realitetsvurderinger mht. batterihybrid / powershave-løsninger, som gerne skulle danne skole for kommende projekter, hvor der tages særligt hensyn til miljøet og omgivelserne.
Forprojektet og vurderingerne blev gennemført med Skipskompetanse i Måløy samt værftet Standyard AS, rederierne samt COWI og Stadt Towing Tank i Måløy. Desuden er Elmarin med som systemleverandør på elektroniksiden og Brunvoll Volda som leverandør af gear, propellanlæg samt fremdrifts- og styresystem.
Værftet i Måløy Stadyard AS, har som det overordnede mål at give projektet et »state of the art fartøj», og sammen med rederierne, udvikle en batterihybrid løsning, som man netop har søgt yderligere støtte til. Testene ser under alle omstændigheder lovende ud og når fartøjet til sin tid stævner ud, vil det være med det sidste nye og absolut de mest energibesparende og mest driftøkonomiske fartøjer til dato i den norske flåde.
Fartøjerne bliver hver på 39.70 meter i længde og er 9,80 meter i bredden. Der bliver plads til en besætning på 11 personer fordelt i 7 kahytter. Hovedmotoren er en Yanmar 6EY22AW fra Verlo Gear og propellen fra Brunvoll Volda. Fartøjerne vil have 425 m3 RSW-tanke.