Den erfaringsrige skibselektroniske virksomhed HSR nyder arbejdsopgaverne og det tætte samarbejde med fiskerne. – og det har de gjort i mange år nu.
Når erfaring bliver nævnt i forbindelse med HSR i Hvide Sande, er det med gyldig grund. De tre ejere har en lang række år bag sig i branchen. Erik Jeppesen startede i virksomheden for 39 år siden, Ole Enevoldsen kom til ti år efter, og har været i elektronik-firmaet i 29 år. Og sidst ankomne, Jørgen Enevoldsen, kan alligevel prale af 25 år elektronikfirmaet.
Virksomheden har bestået siden 1965 og de nuværende ejere overtog elektronikforretningen d. 1 marts 1994. Det primære arbejde for HSR er service, reparationer og nye installationer ombord på fiskefartøjer, og det arbejde har de formået at fastholde op gennem en årrække, hvor fiskerflåden er faldet drastisk, og mange andre virksomheder har set sig nødsaget til at søge andre græsgange.
”Vi kan tilbyde en komplet pakkeløsning eller enkeltleveringer til fiskeren af kommunikations-, fangst-, navigations- og underholdningsudstyr, ” fortæller Jørgen Enevoldsen, og påpeger at selv varer, som virksomheden normalt ikke forhandler med, kan skaffes gennem godt samarbejder med leverandører og andre elektronikfirmaer.
HSR har en kundekreds, som rækker i en radius fra Thorsminde, Thyborøn over til Grenå ned til Fredericia, over til Kerteminde, videre til Rødvig ned til Klintholm, tilbage til Bagenkop, yderligere tilbage til Haderslev, ned til Åbenrå, viderer til Sønderborg og så tilbage til den største kundekreds i Hvide Sande. Altså, en geografisk bred kundekreds, men alle med samme efterspørgsel på hurtig, pålidelig og professionel service, reparation eller installation af elektronikprodukter.-og der kommer HSR ind i billedet.
Den brede geografisk kundekreds giver også elektromekanikerne nogle kilometer på landevejene, og sommetider indebærer en arbejdsopgave, at en ansat kører hjemmefra midt natten, for at den aktuelle problemstilling bliver hurtigst muligt løst, og fiskeren kan komme på havet igen. ”Vi oplever at vore kunder sætter pris på den 24 timers service og tætte kontakt, som vi udbyder og prioriterer højt. – Ringer en kunde fra den anden ende af landet, og beder om vores hjælp, så kommer vi promte,” siger medejer Jørgen Enevoldsen, som tit oplever at hans kollegaer ikke møder ind kl. syv om morgenen, da et opkald har sendt dem andetsteds i landet.
Og den tætte kontakt virker også til at være værdsat af kunderne, da kaffestuen ofte er fyldt med fiskere fra nær og fjern., som debatterer nyhederne og ændringerne i fiskerierhvervet. ”Vi nyder samarbejdet med og selskabet af fiskerne,” siger Jørgen Enevoldsen og påpeger i samme åndedrag at der altid er kaffe på kanden i ”varmestuen” på Otto Pedersvej 3.