Der er grøde i produktions-Danmark, efter regeringen i torsdags fremsatte deres lovforslag L 74 »Forslag til lov om vejafgift«. Det har medført, at erhverv som bliver berørt af denne skævvridning af Danmark, på tværs af brancher nu kraftigt overvejer en protest-aktion, som ikke tidligere er set i Danmark i så stort et omfang.
PT ligger der støtteerklæringer fra følgende brancheorganisationer.
- Dansk Industri
- Dansk Erhverv
- Danske Vognmænd
- ITD Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
- FDL Frie Danske lastbilvognmænd
- Danmarks Fiskeriforening
- Bæredygtigt Landbrug
- Landbrug og Fødevarer
- Fjordland
- Landboforeningen Midtjylland
- m.fl.
Som de øvrige brancher, som nævnt ovenfor, har Danmarks Fiskeriforening tilsvarende også fremsendt støtteerklæring til vognmændene – for næste gang afgift-spørgsmålet kommer op, vil fiskerne sikkert gerne have støtte den anden vej rundt, når der skal tales Co2-afgift på brændstoffet.
Adm. Direktør Kenn Skau Fischer har i sin støtte-erklæring skrevet følgende, på vegne af Danmarks Fiskeriforening: »Vi deler Vejskatskomiteens frustration og vi er enige i, at der findes bedre modeller til at understøtte den grønne omstilling af vejgodstransporten end den kommende km-afgift i sin planlagte form. vi opfordrer alle til at lade sig inspirere af Vejskatskomiteens pointer og forslag. Man behøver ikke være enig i alle pointer og forslag, så længe man når frem til en bedre model for grøn omstilling af vejgodstransport, end den nuværende km-afgift lægger op til.«
SVM-Regeringsforslag om vejafgift skal efter Regeringens mening, bidrage til et bedre klima.. Det skal ske ved at indføre en »kilometerbaseret vejafgift«, der i hovedtræk stemmer overens med »Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler«, der blev indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, den 24. juni 2022.
- Det foreslås fra den 1. januar 2025 at indføre en vejafgift, der er differentieret efter lastbilernes CO2-udledning.
- Det foreslås, at det afgiftspligtige vejnet skal omfatte størstedelen af statsvejnettet og en række kommunale strækninger, herunder alle offentlige veje i miljøzoner (ca. 10.900 km). Samtidig foreslås det, at satsen forhøjes i de byområder, hvor der i dag er etableret miljøzoner.
- Endelig foreslås det, at Danmark ved indførelsen af en kilometerbaseret vejafgift træder ud af Eurovignettesamarbejdet, som er et samarbejde mellem Danmark, Luxemburg, Nederlandene og Sverige om en fælles ordning for periodebaseret vejbenyttelsesafgift.
- Det foreslås, at loven med visse undtagelser træder i kraft den 1. juli 2023. Vejafgiftsordningen foreslås at træde i kraft den 1. januar 2025.
Efter første behandlingen af vejafgifts-forslaget, er det blevet sendt i udvalg. Men samtidig er de forskellige brancher, der direkte bliver berørt af disse afgiftstigninger, begyndt at røre på sig.
Blandt andet truer man i vognmandskredse og på tværs af erhvervene, med en mulig nedlukning af hele Danmark, hvis forslaget ikke ændres til det branchen mener vil være mere rimeligt.
Som en udløber at Vejafgift-forslaget har Vejskatkomiteen, der er oprettet den 4. april 2023, i forbindelse med demonstrationen mod KM-afgift på lastvognskørsel, modtaget materiale der stærkt indikerer, at der på tværs af erhvervene, Transport, landbrug og fiskeri samt industrien planlægges en nedlukning af hele Danmark, mandag den 15. maj 2023.
Vejskatkomiteen har valgt ikke at offentliggøre hele dokumentet som de har fået tilsendt, da man mener at arrangørerne selv må stå frem med hvad de ønsker at gennemføre ovennævnte dato. I materialet står der blandt andet hvordan man kunne vise sin utilfredshed på lovlig vis.
Det tilsluttes i Vejskatskomiteen, der er enige i, at vil man demonstrere skal det selvfølgelig foregå på lovlig vis. De anbefaler at alle der kan bliver påvirket af det her, til at snakke med deres ansatte om at afholde ferie/fridage frivilligt, hvis nedlukningen bliver en realitet. Da Vejskatskomiteen ikke kan nå at varsko medlemmer og medarbejdere herom.
Udadtil beklager Vejskatskomiteen, hvis private bilister bliver forstyrret i deres kørsel undervejs i den måske kommende nedlukning og konflikt.
Men som Vejskatskomiteen selv påpeger så:
- Handler det om skatteministeren der med lovforslag til vedtagelse, ønsker at pålægge transportbranchen en ekstra skat i form af en kilometerbaseret vejafgift.
- En afgift der betegnes som vigtig for den grønne omstilling
- Trods modsigelser fra en stribe eksperter mod forslaget
- KM-afgiften vil ingen grøn effekt have overhovedet – kun at gøre transporten dyrere
- Afgiften bliver så dyr og uhåndterbar, at vognmændene kun kan dække den ind ved at sende regningen videre til forbrugerne
- Og vi taler om kæmpemæssige beløb på op til 3,75 mia kroner
- Men længe indenpengene når statskassen, er langt det meste gået til administration, hvorefter der kun er 1,2 mia. kroner tilbage i nettoprovenu.
- Vejskatskomiteen kæmper for en langt mindre afgift på alt fossilt brændstof istedet.
- Det vil betyde, at der er flere om at dele regningen
- Det vil også betyde flere penge i statskassen fra start
- Selv en forholdsvis lille afgift på små 30 øre pr. liter, vil gøre Danmark langt billigere at tanke i ind vores nabolande
Vejskatskomiteen kræver:
- Lovforslaget om KM-afgift skal trækkes tilbage
- Vægtgrænser hæves øjeblikkeligt for de 2 til 6 akslede vogntog. Broklasser undersøges så vi hurtigst muligt får de 7 akslede træk med. (Sverige gjorde det på kun godt 10 måneder. Men i Danmark har vi indtil videre brugt sammenlagt næsten 4 år, bare på at diskutere det.)
- En bred vifte af organisationer skal indbydes til forhandling om en mere rimelig Co2 afgift på brændstoffet i stedet. Transport, fiskeri og landbrug samt erhvervsliv
- Kæmpe firmaer med milliard overskuds-Co2 annulleres øjeblikkeligt
Der bør være rimelighed i forslaget
Så håbet er, at ministeren vil redegøre for, hvordan SVM-Regeringen vil sikre, at den kommende kilometerafgift på lastbiler ikke vil flytte transporterhvervet væk fra yderområderne og at det ikke vil svække Danmarks internationale konkurrenceevne gennem forringede rammevilkår for erhvervet.
For som erhvervs-ministeren selv har udtrykt det, så er dette netop en prioritet for regeringen? Der henvises til erhvervs-ministerens udtalelser i artiklen »Morten Bødskov »Erhvervspolitik er vigtigere end nogensinde« i Dansk Erhverv Magasinet mandag den 13.marts 2023.
Det bemærkes, at blandt andet Dansk Erhvervs direktør, Brian Mikkelsen også har udtalt, at den kommende kilometerafgift kun vil gøre det dyrere og ikke grønnere for transporterhvervet, jf. artiklen »Nyvejafgift gør ikke transporten grønnere, kun dyrere« i Finans tirsdag den 28.marts 2023.
Modstanden mod forslaget fra SVM-Regeringens om en kilometerbaseret vejafgift på lastbiler, er massiv og vælter indover Regeringen i øjeblikket. Håbet er at fornuften må sejre og forslaget bliver trukket tilbage eller i det mindste bliver reduceret eller bredt ud, så alle kommer til at bidrage til fællesskabet istedet.