På Hvide Sande Havn’s hjemmeside, har man de sidste par dage kunnet læse, at den vestjyske transport- og fiskerihavn søger ny Havnedirektør. Det sker efter den nuværende Havnedirektør Steen Davidsen har ønsket at fratræde sin stilling til september 2021, for at gå på pension.
Havnen søger derfor snarest en afløser for Steen Davidsen, der i de seneste 10 år har været med til at ændre Havnen, fra at være udelukkende en fiskerihavn, til i dag at fremstå som kombineret trafik- og fiskerihavn med fragt og offshore aktiviteter omkring supply til havvindmølleparkerne langs Vestkysten. En yderst veldrevet virksomhed med omkring 20 medarbejdere og en omsætning i omegnen af 40 mio. kroner om året.
Ved sin ansættelse bragte Steen Davidsen visionen om »Søvejen mod vest« med sig og har siden realiseret disse planer med en fuldstændig ændring af Havnen og dennes forretningsgrundlag.
Med stor succes, så når dagen kommer og tiden er inde til et endeligt farvel, så bliver det ét vemodigt et af slagsen, for Havnen mister dermed en både visionær, energisk og meget afholdt leder, der stædigt har holdt fast i troen på denne Havn som Vestkysten´s port til det jyske produktions-Danmark. Men også som et tillokkende turistmål, med både historisk islæt og vandsportsaktiviteter samt lystfiskeri. En balance mellem erhverv, fritid og turisme der er lykkedes til fuldkommenhed for den afgående havnedirektør.
I år runder Steen Davidsen´s ansættelse ved Hvide Sande Havn, ti´året den 1. april 2021 og kort herefter betyder det også et farvel til havnedirektøren selv, der i en kort hektisk periode i Hvide Sande Havn’s næsten 90 år lange historie, har udviklet Havnen fra at være en lille slusehavn i 1931 til en topmoderne og velfungerende trafik- og fiskerihavn anno 2021.
En Havn der fornuftigt har spredt sine indtægtsmuligheder, med en omsætning der primært kommer fra arealleje og fra en bred vifte af interessenter og brugere af havnen samt ikke mindst fra fiskeriet, og fra drift- og vedligeholdelsesopgaver ved eksempelvis slusen og indsejlingen. Alt sammen noget der understøtter Havnens eksistens, som også med investeringer i omegnen af næsten en kvart milliard siden, har været med til at udvikle aktiviteterne udfra et strategisk mål om at være både førende, men også den foretrukne havn midt på Vestkysten.
En kommunal selvstyrehavn, der er ejet af Ringkøbing-Skjern Kommune. En Havn som er én af Vestkystens mest moderne og toptrimmede fiskerihavne, og samtidig Danmarks femte største. Hvide Sande Havn har de senere år udviklet sig til en tiltrækkende og særdeles attraktiv samt meget aktiv trafikhavn for hele det midt- og vestjyske område. Siden 2013 er godsmængden således øget markant, og den er i stadig vækst.
Desuden udfylder Hvide Sande Havn en voksende rolle som base for en række offshore vind-aktiviteter. Med havmølleparken Horns Rev 3, hvor Hvide Sande Havn har været base for flere aktører i forbindelse med installation og den kystnære Vesterhav Syd, der er planlagt til installation inden for kort tid, forventes denne rolle yderligere forstærket.
Havnens aktiviteter understøttes samtidig af en lang række servicevirksomheder, der gennem Hvide Sande Service Group står klar til at yde en komplet, samlet service, men også med en ligeså stålfast opbakning til den kommende havnedirektør, der i årene frem, skal tage stafetten videre efter Steen Davidsen.