I dag har regeringen med opbakning fra samtlige partier i Folketinget vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre skibe og rederier, som overtræder reglerne om udledning af svovl og forurener luften. Danske Rederier bakker op.
En offentliggørelse kan fremover blive konsekvensen for et rederi, som modtager et bødeforlæg for en alvorlig overtrædelse af svovlreglerne.
Det har regeringen med opbakning fra samtlige partier i Folketinget netop besluttet med vedtagelsen af en ny lov.
Langt de fleste skibe og rederier overholder grænserne, men enkelte vælger et billigt brændstof med højt svovlindhold, som belaster miljøet langt mere end brændstof med lavt svovl indhold.
»Der er desværre nogle skibe, som sejler gennem dansk farvand med sort samvittighed og udleder unødigt mange svovlpartikler i den luft, vi alle sammen skal indånde. Det er noget svineri, det er forbudt, og nu kan rederiet bliver offentliggjort, hvis man ikke kan holde sig til reglerne. Jeg er glad for den store opbakning fra branchen, som nu betyder, at vi i Danmark nu kan gå forrest med en vigtig miljødagsorden, samtidig med at konkurrencen bliver mere fair mellem rederierne,« siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Det vil være de mest alvorlige tilfælde, hvor rederierne får bøder på over 200.000 kroner, som offentliggøres.
Dansk skibsfarts brancheorganisation, Danske Rederier bakker op om den nye mulighed for at offentliggøre svovlsynderne. »Offentliggørelse af gentagne og forsætlige svovlsyndere i skibsfarten er et stærkt signal, som vi fuldt ud tilslutter os. Loven har ramt en fin balance, hvor det er de grove og gentagne overtrædelser, der bliver offentliggjort, og det er nu slået fast med syvtommersøm, at det ikke betaler sig at snyde og bruge ulovligt, billigt brændstof til skade for miljøet og de lovlydige rederiers konkurrenceevne,« siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.
Skibe i dansk farvand kontrolleres i dag fra helikoptere, som måler svovlindholdet i skorstensrøgen og på Storebæltsbroen, hvor en svovlsniffer er monteret. Desuden foretager Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen årligt ca. 150 olieprøver fra skibe i danske havne.
Ifølge DCE – Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.
Selve loven træder i kraft 1. januar 2019, dog skal der udarbejdes en bekendtgørelse, før navnene kan offentliggøres. Bekendtgørelsen forventes sendt i høring i foråret og forventes at træde i kraft 1. juli 2019.
Fakta:
- Der passerer årligt flere tusinde skibe gennem dansk farvand.
- Bøder for at overtræde svovlbekendtgørelsen spænder fra 30.000 kroner – 300.000 kroner.
- Grænsen for svovlindhold i brændstoffet er 0,10 procent Miljøstyrelsen indstiller en bøde på 200.000 kroner. hvis svovlindholdet er mellem 0,50 og 0,99 procent. 1,00 procent og derover indstilles en bøde på 300.000 kroner.
- Miljøstyrelsens kontrol af skibes svovlemissioner fra luften (sniffere) viser, at over 90 procent af de skibe, der er målt på i perioden, ser ud til at overholde reglerne.
- Svovlanalyser af olieprøver udtaget fra skibe i danske havne viser, at omkring 95 procent af skibene overholder grænseværdien for svovl.
- Siden de internationale svovlregler trådte i kraft har Miljøstyrelsen anmeldt 31 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne.
Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet FiskerForum.dk