Det syntes at være resultatet og konklusionen, efter Vejskatkomiteen / vognmændene var blevet indkaldt til kaffemøde med skatteminister Jeppe Bruus på Christiansborg, sammen med 3 embedsmænd fra ministeriet. Med eneste håndgribelige resultat – 2 stykker smørebrød til hver og en kop kaffe og ja – tak for kaffe..
De fremmødte vognmænd kunne konstatere, at skatteminister Jeppe Bruus var klar til at lytte, men heller ikke mere. Skatte-ministeren havde ikke noget med overhovedet, der kunne mildne stemningen og måske lægge låg på en kommende blokade af det danske vejnet.
Trods fremlæggelse af branchens rå tal og beregninger, samt forslaget om helt at skinlægge den nuværende vej-afgift, til istedet at lægge en langt mindre afgift på alt fossilt brændstof i form af en Co2-afgift, så lykkedes dette ikke.
Vognmændenes talsmænd forsøgte flere gange at foreslå skatteministeren, at skrinlægge den nuværende model og istedet indkalde en bred vifte af erhvervs- og brancheorganisationerne til forhandling.
Men skatteministeren kiggede bare ned i sine papirer og var tavs, hver gang det blev nævnt.
Eneste lyspunkt var da vognmændene nævnte de urimelige afgifter på Co2-neutral biogas. Og den voldsomme reduktion i miljøbelastningen, ved at køre med mere vægt på bilerne. Da lyttede både skatteministeren og hans embedsfolk, hvor det især var det sidstnævnte, de spurgte interesserede ind til.
Talsmændende fra Vejskatkomiteen / vognmændene prøvede op til flere gange, at få skatteministeren til at give lidt indrømmelser, så der i det mindste var bare lidt med hjem til de mange tusinde vognmænd og chauffører der står på spring for at igangsætte en storkonflikt med blokader af de danske indfaldsveje og motorveje – men der faldt ikke noget af fra ministerens side – ingenting – han var kold.
Vognmændene fik det klare indtryk, at løbet var kørt. Så om 29 dage helt nøjagtigt, når Folketinget går på sommerferie, så har loven været igennem både anden og tredje behandling og er efterfølgende vedtaget i Folketinget.
Det skriver Vejskatkomiteen i en pressemeddelse efter mødet i dag.
Men intet – som i absolut intet, kom der på bordet fra ministerens side, der blot kunne minde om en imødekommelse. Tværtimod, så minder dette mere om en magtfuldkommen SVM-Regering, der totalt svigter produktions-Danmark, ved at gennemføre denne helt igennem røde lovgivning. Til skade for de mange mindre og mellemstore forretningsforetagner uden for storbyerne.
En storkonflikt med bloklade af den danske infrastruktur syntes nu mere sandsynlig end tidligere troet. En SVM-Regering der ikke lytter og som aldrig har gjort det. Som har for vane at handle henover hovedet på almindelig folk. Som ikke evner at sætte sig ind i de problemer som en vejafgift giver for rigtigt mange virksomheder – en fordyrende skat på fragt, der rammer hårdest, hvor der er længst mellem byerne.
En rød klud er kastet – spændende at følge hvor mange der lader sig kue af denne magtfuldkomne SVM-Regering og dennes skatteminister eller om mandag den 15. maj 2023 går over i historie-bøgerne som det er sket med Folkestrejken i 1944 eller storkonflikten i påsken 1985.