Den danske stats beslutning om at pålægge udenlandske fiskefartøjer CO2-afgift, når de tanker brændstof i Danmark, har sat en massiv sten i skoen for fiskerierhvervet. Skat har opdateret deres vejledning og præciseret, at alle fartøjer – danske såvel som udenlandske – er omfattet af afgiften, så længe tankningen sker inden for Danmarks 12-sømilegrænse. Det gælder uanset, hvor fiskeriet har fundet sted, eller hvor fartøjet sejler hen efterfølgende.
Det skriver Fiskeritidende.dk
Denne afgørelse rammer fiskerierhvervet som en forhammer, og det står klart, at konsekvenserne kan blive katastrofale for både danske havne og fødevareindustrien. Mange fiskefartøjer vil simpelthen vælge at sejle forbi danske havne og lande deres fangster andre steder.
CO2-afgiften – en ekstra byrde på erhvervet
Formålet med afgiften er at skubbe fiskeriet i en grønnere retning. Problemet er bare, at alternativer til den dieselolie, som fiskefartøjerne i dag anvender, endnu ikke eksisterer. Afgiften bliver derfor ikke en vej mod en grønnere omstilling, men snarere en ren straf til en sektor, der i forvejen kæmper for overlevelse.
Det er uforståeligt, at regeringen og skattemyndighederne vælger at pålægge en afgift, der ikke bare rammer fiskerne, men også hele det økonomiske ›økosystem‹ omkring dem. Fiskerihavne, leverandører, transportører og fødevareproducenter risikerer at miste deres eksistensgrundlag, hvis landingerne flytter til udenlandske havne.
Skatteministerens forklaring – men er det nok?
Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har erkendt problemets alvor og lover, at regeringen arbejder på en kompensationsmodel. Men spørgsmålet er, om det overhovedet er muligt at skabe tilstrækkelig økonomisk støtte til fiskerne, når selve afgiftens grundlag er fejlagtigt.
CO2-afgiften burde helt fjernes for fiskerierhvervet – både for danske og udenlandske fartøjer. I stedet for at lægge en ny ›skat‹ på et i forvejen presset erhverv, bør der investeres i udvikling af grønne løsninger, der kan hjælpe sektoren på vej mod en bæredygtig fremtid. At pålægge en afgift uden at tilbyde realistiske alternativer er ikke en løsning – det er en blind vej, der skader mere, end den gavner.
Et tipping point for dansk fiskeri
Hvis ikke SVM-Regeringen vågner op og skaber levedygtige rammer for fiskeriet, kan vi se frem til en tid, hvor danske havne tømmes for aktivitet, og fiskeriets bidrag til fødevaresektoren svinder ind. Det er et spørgsmål om overlevelse for et helt erhverv, og tiden er knap. Afgiften bør afskaffes, før den skader dansk fiskeri uopretteligt.
Fiskeriet har altid været en hjørnesten i Danmark – ikke kun som økonomisk sektor, men også som en del af vores kultur og selvforståelse. Det må ikke sættes over styr på grund af en misforstået afgiftspolitik fra SVM-Regeringens side.
Skat slår fast: Udenlandske fartøjer skal også betale CO2-afgift
- Dato: 16/01/2025
- kl. 08:00
- Kilde: Fiskeritidende.dk
- Tags: Co2-afgift
- Land: Danmark
Foto / Video:
arkivfoto
ANNONCER