Det skriver Skagenfood i en pressemeddelelse, at den nordjyske virksomhed fra Strandby, der ugentligt leverer mere end 35.000 måltidskasser til danske forbrugere, oplever at flere og flere fravælger kødet , når bestillingerne sammensættes.
Medstifter og direktør for Skagenfood Betina Kühn skriver videre at okse- og svinekød ikke har samme status blandt måltidskassefirmaets kunder længere, som det havde engang. Men der er ingen tvivl om, at en gang kalvefilet med nye kartofler og andre retter med kød, stadig står højt på ønskelisten. Men trenden er, at flere og flere lægger vægt på at få helt friske grønne råvarer og havfriske fisk, som er skånsomt fanget i danske farvande.
Kühn fortæller videre, at ændringerne også kan spores på efterspørgslen af retter, der kommer fra danske dyr med lavt CO2-aftryk, som for eksempel fjerkræ og grise. Ligeledes forventer den nordjyske direktør, at vegetarretter vil trække omsætningen yderligere i vejret de kommende år. Sidste år var omsætningsstigningen alene på 44 procent.
Peter Nøhr, der er kok for Skagenfood og stifter af virksomheden kost, oplever også en dalende interesse for rødt kød. Han siger til fødevarewatch, at okse- og svinekød ikke længere har den samme status som tidligere. Folk opfatter det ikke som en nødvendighed længere, at kød er den mættende del af måltidet. Derfor oplebver vi at flere danskere indfører kødløse dage og det er kommet for at blive.
Dette sekment med forudbestilte måltidskasser er fortsat stigende, med en omsætning der runder en milliard kroner i Danmark.