Lundey NS anløber Akranes lidt nord for Reykjavik først på ugen med tankene fulde af lodde. I øvrigt sæsonens første landing til Akranes, hvor den islandske trawler har taget fangsten i kun 3 slæb nord for Island på Skagagrunn.
Den lille industrifisk forarbejdes i én af HB Grandis tre produktionslinjer i Akranes, hvor man har specialiseret sig i lodde og lodderogn. Denne ene produktionslinje benyttes kun i en meget kort periode, mens loddesæson varer, (februar og til marts), hvor specialuddannet personale håndterer rognen, der sælges som enten ishavscaviar eller ishavsrogn og som benyttes på omtrent samme måde som stenbiderrogn.
Nødvendig reparation gjorde turen til Akranes påkrævet
Ifølge skipper Hjörleifsson på Lundey NS, havde det ikke været hensigten at lande i Akranes, men på grund af en defekt blok om bord, blev det besluttet at sætte kursen sydpå for at hente de nødvendige reservedele og udbedre skaden når de lossede på fabrikken i Akranes.
“Den brød sammen to gange under turen, og vi prøvede i første gang, at svejse det sammen igen i Akureyri, men det holdt ikke længe.” Derimod lykkedes det Lundey NS, at afslutte turen med 1500 tons i tre slæb på Skagagrunn. Skipper fortæller videre, ”Der er masser af liv over et stort område, og det er indlysende, at der er en masse lodde der flytter sig for tiden. Men det er desværre ikke let at regne ud, hvor de flytter sig hen. “Vi så også lodde længere mod vest, under sejladsen til Akranes,”sagde han og bemærkede, at lodde står temmelig dybt i løbet af dagen, men hen under aften stiger den op til overfladen igen.
Flere skibe på feltet ved Skagagrunn
Efter det oplyste har der været flere skibe på Skagagrunn end Lundey NS og skipperen regner med at alle har haft gode fangster, for alle fartøjer var væk, den følgende morgen.