De to hæktrawlerer er designet efter NVC-375 og tegnet samt beregnet af Rolls-Royce, og de skal bygges ved det spanske værft Freire shipyard, med forventet aflevering i 2018 og 19.
Den ene 80 meter lange trawler er bestilt af Qajaq Trawl, mens den anden, ligeledes på 80 meter, leveres til Polar Seafood. Begge rederier er fra Grønland og de nybyggede fartøjer bliver udstyret og rigget til rejefiskeri.
Moderne fartøjer
Der er i de nye fartøjer sikret mandskabet gode og sikre arbejdsforhold, med et godt arbejdsmiljø og en unik komfort. Driften ombord er effektiviseret og i begge fartøjer vil hovedmotoren være en Bergen B33R11;45 med ni cylindre. valget her er en effektiv motor fra Rolls-Royce, der har 20 procent mere power pr. cylinder end den foregående model, med følgende sænkning af omkostningerne gennem motorens livscyklus. Samtidig er den brændstoføkonomisk og udleder desuden færre emissioner. Propellerne bliver Promas, som kommer med en løsning der kombinerer rør og propel til én effektiv hydrodynamisk enhed.
Udover designet af fartøjerne, skal Rolls-Royce levere motorer, propeller, automation, winches, styremaskiner og det elektroniske.
Rolls-Royce har siden 1970`erne designet omkring 150 fartøjer med NVC-design, til fiskeindustrien. Det samlede antal fartøjer i ordrebogen tæller da også syv fiskefartøjer og to brøndbåde.