Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Ri433 Emmalie

RI433 Emmalie nybygning fra Vestværftet

  • august 28, 2020
  • Ebbe
  • Dato: 28/08/2020
  • kl. 14:37
  • Kilde: FiskerForum
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Vestværftet
  • Land: Danmark
Foto / Video: Vestværftet, FiskerForum

Skipper glæder sig over sit nye fartøj. Det er fisker og skipper Jan Mathiesen fra Hvide Sande, der allerede har fisket med sin nye topmoderne kombinerede trawler og flyshooter RI 433 »Emmalie«, som nu sætter ord på nyerhvervelsen overfor FiskerForum.dk

Til FiskerForum.dk siger den vestjyske skipper om det nye fiskefartøj, »det kan siges ganske kort – det er som at gå fra Skoda over i en Mercedes,« kommer det med et smil fra Jan Mathiesen, uden han dog på nogen måde ønsker at nedgøre en Skoda, men der er bare klasseforskel.

Selv fremhæver fiskeren fra Hvide Sande, støjniveauet i det nye fartøj, der set i forhold til den gamle trawler, næsten ikke kan sammenlignes, for med nedgangen i DB, så kan lyden nærmest betegnes som mindre end støjsvag og langt lavere end tidligere. Det giver helt klart et forbedret arbejdsmiljø ombord, fortæller skipperen som fortæller at det både gavner komforten for mandskabet, men som også øger arbejdsglæden betragteligt ombord.

RI433 Emmalie Det samme fortæller Jan Mathiesen om skibets manøvredygtighed og ikke mindst sødygtighed. »Den ligger bare perfekt i vandet, uden unødige rulninger og den skærer bølgerne rigtigt flot. Fartøjet har den helt perfekte størrelse til de farvande vi fisker i,« forklarer Jan Mathiesen videre. Nybygningen »Emmalie« er en smule kortere end det gamle fartøj, men noget bredere og med 70 tons ekstra tonnage, samt en dobbelt op på lasten, der tidligere rummede 600 kasser, men som i nybygningen har plads til 1200 Kasser, giver dette virkeligt noget mere og bedre. Noget der nu giver en mulighed for en langt bedre planlægning af de ca. 280 fiskedage som »Emmalie« nu fremover skal tilbringe på havet hvert år.

Imponerende lavt energiforbrug
Noget der har slået den vestjyske skipper, er det overraskende lave energiforbrug ombord. Selvom man i projekteringsfasen altid vender energiforbruget med værft og leverandører, så er det alligevel overraskende, når man endelig står i hverdagen og kan huske at man tidligere brugte ca. 60 kW i timen døgnet rundt og tallet pludselig nu kun viser 32 KW. Og det er vel og mærke alene på lys-maskinerne. Det giver en besparelse der omregnet i diesel, svarer til 100 liter i døgnet. »Det er penge sparet, direkte ned i kasse et,« forklarer en tilfreds skipper videre og understreger at det også giver lidt til den grønne omstilling og i det samlede bæredygtighedsregnskab. Et regnskab som vægter mere og mere i fiskeriet.

Små diskrete løsninger på dagligdagens problemer, har også fundet plads i nybygningen, der med håndteringen af provianten ombord, har fundet ud af, at udnytte en nødudgang og kombinere det med en nemmere adgang til kabyssen med proviant. Noget der tidligere kunne tage en krig at få ombord, men som nu med nogle ganske enkle ændringer og justeringer i tegningerne, har gjort adgangen her langt lettere og tidsbesparende. Nu taget det kun nogle få øjeblikke, så er den klaret.

Ligeledes har BOAtech leveret et komplet arbejdsdæk til RI433 Emmalie, hvor kvaliteten på fisken og arbejdsmiljøet ombord har været højeste prioritet. Der er leveret løftetransportør som leder fisken fra takkelkasse til sorterebånd. Foran sorterebåndet står en 6 rums roterende skyller som skyller fisken inden den føres i lasten. Fiskeskylleren er udstyret med en luftblander der gør at fisken bliver bedre rengjort. Der er monteret en overheadbinge på skylleren , så det er muligt at have flere sorteringer af gangen. Der er monteret højdejusterbare platforme med rygstød langs sorterebåndet, således arbejdsstillingerne bedre kan tilpasses. Forenden af sorterebåndet er der monteret luftstyret spjæld på overbordskakten. Der er monteret en Slurryice tank med pumpe og rørsystem, så fisken hurtig kan køles ned. I lasten er der monteret lastrumsbinge med 3 vægte for opvejning af fisk, samt rullebaner til håndtering af fisk, et system som besætning og skipper er rigtig tilfreds med fortæller Jan Mathiesen.

I det hele taget er Jan Mathiesen ovenud godt tilfreds med fartøjet, som ifølge ham selv er noget helt andet, end den tidligere båd. Så selvom brændstofforbruget er faldet, så logger fartøjet alligevel ca. 1/2 til 1 hel knob hurtigere og da tid også er penge på bundlinjen, så tæller dette så absolut også med på plus-siden. Endvidere har besætningen også givet udtryk for tilfredshed, ikke kun med komforten, der har givet hvert enkelt besætningsmedlem deres helt egen kahyt, men også selve arbejdspladsen på dækket har fået rosende ord med på vejen. Alt foregår meget nemmerede og rutinerne samt arbejdet ombord bærer præg af at projektet er gennemarbejdet og ordentligt gennemtænkt, med ergonomisk korrekte løsninger og et arbejdsmiljø der kun giver tilfredse medarbejdere.

Men planlægningsfasen og udarbejdelsen samt samarbejdet med både værft og leverandører har været tilfredsstillende og Jan Mathiesen er da heller ikke i tvivl, da han skulle bedømme projektet. Hvilket er i topklasse, når man tænker på hvor omfattende og indviklet et byggeprojekt af »Emmalie« har været og hvor mange rutiner og sikkerhedsmæssige ting, som skal tages med, inden man går igang med et så omfattende byggeprojekt, til rigtig mange millioner.

»Emmalie« har allerede igen sat kurs og fart ud efter endnu flere konsumfisk til de danske forbrugere, så det eneste Jan Mathiesen kan ønske sig lige nu, er det som mange andre fiskere også ønsker, nemlig fornuftige priser på fisken og gerne lidt flere kystnært. »Så er det ik’ så ringe endda, at være dansk fisker med fokus på Nordsøen og Skagerrak.«

Hoveddimensioner

Længde oa.
28,00 meter
Længde pp.
23,98 meter
Bredde mld
8,20 meter
Dybgang
4,10 meter
Dybde shelterdæk
6,45 meter

Kapaciteter mm.

Brændolie
~ 50.000 L
Ferskvand
~ 25.000 L
Lastrum
190cum, 1200 kasser
Aptering
6 mand
Tonnage
305 GT

Leverandører

Hovedmotor og dæksudrustning
Hjælpemotorer
Propeller og Gearbox
Proceslinie
Køl og Frys
El og Elektronik
Styremaskine
Fiskegrejer
Hovedentreprise

Teknisk udstyr

Fremdrivningsanlæg
1,400 BHP. ABC. 6DZC
Leveret fra Kynde & Toft, Thyborøn

Hjælpemotorer
2 x Caterpillar C71. 118 EkW.

Propelleranlæg: Hundested VP 11½, Ø2780 mm i dyse.
Reduktionsgear: Hundested CPGD120, 7,04:1, 2 PTO´er
Bovpropel: Hundested SFT4, 160 HK.

Dæksudrustning
Leveret fra Kynde & Toft, Thyborøn
2 x Dobbelte Nettromler, Poclain motor, GL
3 x Split winches, Poclain motor SL. 22mm wire
2 x 15ts Vodtromler. Tov: 40mm and 4.000m
1 x Tacklespil, Poclain motor 4L
1 x Dækskran på galge. TMP 900K, 1.5 ts.
1 x Dækskran, fordæk – TMP 900 XL. 1.5 ts.
1 x Backup Nettromle. Poclaim motor GL.

Alle kraner er fjernstyrede

Proceslinie
Boatech har leveret følgende til fiskehåndtering
– Løftetransportør.
– Rense/sortere transportør.
– 6 rums roterende skyller.
– 6 rums overhead binge.
– 6 stk kipbare afsilings slidsker.
– 5 stk højdejusterbare platforme med rygstød.
– Overbordskakt med luftspjæld.
– Lastrumsbinge.
– Rullebaner til last.
– Slingre holder for komfur.

Last – Køl og Frys
Nordkøl Køleanlæg med glykol rustfri fordamper i
loft samt slanger i gulv.
2 x BUUS is maskiner med kapacitet på 4500kg/døgnet,
samt mulighed for slurry produktion.

Styremaskine anlæg, leveret af AS:SCAN
– Scan Steering, type MT1600
– Dobbelt pumpe unit
– Motor startere
– Remote panel
– Alarmsystem
– Komplet ror-kontrolsystem

Elektronik
1 x Sonar Simrad SX 95, low freq,
1 x Ekkolod – Simrad ESS0
1 x Radar, Koden
1 x Radar, Furuno Timezero
1 x Fartlog, Timezero
1 x Maxsea, Timezero
2 x Plotter, Sodena
1 x Gyro compass – JRC
1 x Strømlog – Furuno
1 x GPS
1 x Scanmar Trawl System
1 x Autopilot – Simrad
1 x MF/HF· Sailor
3 x VHF, Sailor
3 x VHF, lcom
1 x Marport, symmetry sensors

Avitech Matrix control system til alle skærme.
Tankstyringssystem

360 gr panoramavisning - se hele skibet indefra

Klik og træk med musen, klik på pilene for at komme til næste område

Ri433 Emmalie
default
TidligereForrige nyhedKvote-koncentration-sag kommer for retten efter nytår
Næste nyhedFærøerne: På øerne Vágar og Bordoy landes der forskellige fiskNæste
Hirtshals Havn vækster på gods foto: Hirtshals Havn

Hirtshals Havn vækster på gods

Holdes Vi ude af britisk farvand, risikerer industri-flåden at ende som øldåser foto: Lykke Hametner - H.Hansen

Holdes Vi ude af britisk farvand, risikerer industri-flåden at ende som øldåser

Forbud mod hollandsk puls-fiskeri opretholdes foto: FiskerForum.com

Forbud mod hollandsk puls-fiskeri opretholdes

Øget fangster men ringere værdi af fisk i 2020 foto: G. Vejen

Øget fangster men ringere værdi af fisk i 2020

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept