Når man ser tegningerne af Havyard nye Reketrawler 555 Design, forbløffes man over det nye og alsidige design
En markedsorienteret rejetrawler hvor brændstoføkonomi, sikkerhed for besætning, optimeret fiskeriteknologi, effektiv produktion og håndtering af fragt alle er topprioriteter i planerne om en nybygget og revolutionerende rejetrawler.
Når man ser tegningerne af Havyard nye Reketrawler 555 Design, forbløffes man over det nye og alsidige design
En markedsorienteret rejetrawler hvor brændstoføkonomi, sikkerhed for besætning, optimeret fiskeriteknologi, effektiv produktion og håndtering af fragt alle er topprioriteter i planerne om en nybygget og revolutionerende rejetrawler.
Det er rederiet Remøy Havfiske, med skibsreder Olav Remøy i spidsen, der planlægger at investere i fartøjet og rejefiskeriet. Og investeringsovervejelser falder i god jord, da det giver et strejf af optimisme i et erhverv, der har været hårdt ramt på det globale marked med lave kilopriser ifm. alt for stort udbud af koldtvandsrejer.
Ifølge Folkebladet.no har interessen for rejefiskeriet været meget lav blandt fiskerne i Norge. Årets kvotekvantum forventes at blive omkring 10.000 ton, hvor der til sammenligning blev fanget 80.000 ton i de forgangene topår.
Remøy Havfiskes reder Olav Remøys optimisme begrundes bl.a. i at priserne ser ud til at have stabiliseret sig, og at store rejeeksporterende lande som Canada og Grønland reducerer deres kvoter. Og han håber ifølge Folkebladet.no at rejetrawleren vil blive et fremtidsrettet design, som kan sikre bærekraftig og lønsomt høstning af den fantastiske ressourcer, som rejen er.