Resultatkontrakten synliggør parternes krav og forventninger til styrelsens resultater i perioden 2013-2016 og de indgåede resultatkrav for 2013 er bindende og vil blive afrapporteret i styrelsens årsrapport for 2013.
Resultatkontrakten angiver styrelsens vigtigste eksterne målsætninger, resultatmål og resultatkrav for 2013. Der er enighed blandt parterne om, at kontrakten er ambitiøs. Kontrakten skal derigennem påvirke og motivere styrelsen til at opnå markante og synlige resultater. Heri ligger også implicit, at det ikke kan forventes, at alle mål opfyldes, og et manglende opfyldt mål er således ikke nødvendigvis et udtryk for, at styrelsen har løst sine opgaver utilfredsstillende.
Søfartsstyrelsen har i resultatkontrakten kortlagt indsatsområder og mål, som styrelsen vil arbejde for at nå i 2013. Der er fokus på Vækstplan for Det Blå Danmark, styrkelse af sikkerheden til søs i Arktis, samt international regulering af CO2-udledning.
Hovedpunkterne i kontrakten er:
• Udarbejde implementeringsplan for Vækstplan for Det Blå Danmark, så styrelsen understøtter vækstmuligheder i Det Blå Danmark.
• Danmark skal fortsat være kendetegnet ved kvalitetsskibsfart, og styrelsen fastholder derfor indsatsen for, at færre danske skibe tilbageholdes, og færre arbejdsulykker indtræffer.
• Sikkerheden til søs i Arktis skal styrkes, især for krydstogtskibe.
• Styrke effektiv og international regulering af CO2-udledning fra skibe.
• Dansk indflydelse internationalt skal fastholdes og styrkes, så danske rederier og virksomheder får øget adgang til de globale markeder.
• Omdanne det statslige lodsvæsen til den selvstændige offentlige virksomhed DanPilot for at understøtte effektivitet og konkurrencedygtighed.
Læs Søfartsstyrelsens resultatkontrakt 2013 til 2016 her nedenfor: