Omkring middagstid idag slog RI524 Ingrid Frich alarm til SOK fra en position omkring 25 sømil SV af Hvide Sande – vi har vandintrængning i maskinrummet som vi ikke kan kontrollere lød meldingen på. Omkring middagstid idag slog RI524 Ingrid Frich alarm til SOK fra en position omkring 25 sømil SV af Hvide Sande – vi har vandintrængning i maskinrummet som vi ikke kan kontrollere lød meldingen på.
SOK sender straks en helikopter på vingerne mod den opgivne position, samtidig afgår Emile Robin og den lille redningsbåd fra Hvide Sande mod positionen. Flere både i området sætter ligeledes kurs mod det nødstedte fartøj.
Netop ankommet til hjemhavnen i Hvide Sande fortæller skipper Klaus Frich til FiskerForum om dagens udfordringer på nordsøen. “Vi afsejlede i går fra ijmuiden i Holland efter at have landet årets sidste fangstrejse efter tunger, og havde herefter sat kursen mod Hvide Sande”.
Omkring middagstid idag, går bundvandsalarmen i maskinrummet, og vi tjekker straks situationen dernede – og kan her konstatere at vandet står meget højt i bunden af skibet., vi opdager straks noget er helt galt, da vandet bare fosser ind i maskinrummet. Vi tjekker straks om vores lænsepumpe kører som den skal – det gør den, en nærmere undersøgelse viser at indtaget til spulepumpen er revet over, som en følge af en bristet kilerem på en anden pumpe siger Klaus Frich.
Røret på den bristede lænsepumpe er så stor, og mængden af indtrængende vand gør at vi straks rigger en extra dykpumpe an, men pumperne kan slet ikke følge med. Vi lægger herefter en evakueringsplan for det videre forløb således vi er forberedte på det værste – og alle ved hvad de skal gøre hvis tingene pludselig skulle tage fart – alt foregik i så god ro og orden – som sådan en situation nu kan forklarer Klaus Frich.
Næsten samtidig er Emile Robin og helikopteren fra SOK fremme. Vi får hurtigt en lænsepumpe ned fra helikopteren og påbegynder pumpningen – helikopteren forbliver i området indtil vi har situatioen under kontrol – vi erfarer hurtigt at vi nu selv kan kontrollere vandet – og får nu pumpet så meget vand af skibet at helikopteren kan returnere til basen.
Redningsbåden følger os herefter på nært hold på turen hjem til Hvide Sande såfremt situationen igen skulle udvikle sig i negativ retning fortæller Klaus Frich slutteligt til FiskerForum.