På en helt almindelig travl hverdag besøger FiskerForums`s udsendte Frydendahl Fiskenet. Vi har på forespørgsel fået adgang til et område i Frydendahl, der mere end nogen anden afdeling binder trådene sammen.
Fra den store lagerhal, går vi igennem døren direkte ind i hjertet af, hvad der i dagligdagen omtales som ”blæksprutternes” hovedkvarter, deres ubestridte domæne.
Således omtaler de to altid travle hovedpersoner i Frydendahls afdeling for logistik og produktion, sig selv. Her bruger man ikke gerne titler, men ser mere på at opgaverne løses og ikke i hvor høj grad hvem der løser dem. På kontoret, der er spækket med elektronik, skærme og telefoner, svares der således på alt fra produktions tekniske spørgsmål til specifikke faglige spørgsmål. Der styres og løses logistiske og lagermæssige udfordringer samt svares på spørgsmål som back-up for Frydendahl Gruppens mange andre øvrige afdelinger.
I midten af dette center for viden, sidder to erfarne folk som produktspecialister (blæksprutterne), og binder Frydendahl Fiskenets mange tråde sammen. Alexander Frydendahl er med sine bare 38 år alligevel en mand med stor erfaring indenfor faget, da han selv i 16 år har fisket med forskellige kuttere på Nordsøen. En faglighed der sammen med en skippereksamen giver et vist rygstød, når der skal tales ”fagsnak”. Jens Skov fungerer ligeledes som ankermand, og er med sine 49 år og mange år ved firmaet Daconet i Skive, et firma som Frydendahl Fiskenet købte i 2009, nok en af dem i branchen, der sammen med Alexander, har den største viden om ruser og garn.
Man er ikke i tvivl om at der arbejdes benhårdt på at gøre Frydendahl Fiskenet endnu større. Der er fokus på kunden / fiskeren og på den måde hvorpå ”forretningen” sælges. Konkurrencedygtige priser og tilbud, samt mulighed for omgående levering af hele paletten som, tunge, rødspætte, togge, pighvar, kulmule, havtaske – og torskegarn, trækker kunderne til.
Frydendahls forskrivningstilbud på udvalgte garn, når bestillingen foretages 5 måneder forud, er til priser der kan få ethvert regnskab til at se positivt ud og så bestemmer man ovenikøbet selv hvordan garnene skal produceres. Udover dette kan man også få servicen med reparationer som, stil dine garn på kajen – Frydendahl henter og bringer samt leverer de ønskede og bestilte garn tilbage. En mulighed som flere og flere benytter sig af, for Frydendahls eksperter arbejder alligevel hurtigere og billigere end hvad man selv kan fremstille og reparere garnene til. Som et ekstra plus, betaler man først når garnene leveres færdigmonteret tilbage på kajen.
En af årsagerne til de konkurrencedygtige priser, fortæller Alexander Frydendahl er, ” Vi har to fabrikker i Estland på Saaremaa i Nasva og Laugu, som producerer alt for os. Vi har ugentlige leverancer der gør os fleksible i forhold til markedet og som nogle af de få herhjemme kan vi efterkomme specialordrer på net indenfor få arbejdsdage, da produktionsforholdene i Estland giver os netop denne konkurrencemæssige fordel.” Alexander fortsætter, ”vi aftager stadig en større og større part af nye garn fra asien og mindre fra Japan, som tidligere har været vores største leverandør. Men tiderne ændrer sig og i konkurrencens lys har vi tilpasset os markedet.” slutter Alexander.
Fabrikkerne beskæftiger i dag ca. 100 personer og med over 200 fletmaskiner samt 35 symaskiner holdes produktionen oppe på et højt niveau.
FiskerForum.com